Amazing snorkeling, motorbike trip Bali & beautiful Gili Gili islands

13 juni 2015 - Arnhem, Nederland

Bali
De eerste echte dag in Bali begon in Permuteran, waar ik met een snorkeltrip naar G3784816toe ging. Tijdens deze trip ontmoette ik Judith uit Nederland. Ik had haar ook al eerder ontmoet op de top van de Ijen vulkaan, dus dat was grappig. Er waren ook twee Duitsers bij: Verena en Marlene. Met nog wat anderen gingen we naar de boot om vanaf daar naar een mooi eiland te gaan. We hadden tijdens het varen een super mooi uitzicht op de vulkaan en de zee. Ik was gezellig met Judith aan SAM_3321het praten toen de man op de boot opeens riep "DOLPHINSSSS". Rechts van de boot zagen we een grote groep dolfijnen. Het was echt super leuk om ze te zien zwemmen en uit het water te zien springen. Een dolfijn sprong heel hoog en we konden hem goed bewonderen en ze zwommen super snel. En we hadden echt geluk, want even later kwamen er nog twee groepen dolfijnen voorbij! Ik vond het echt zo gaaf om te zien, we hadden ook echt geluk om ze te zien hoorde we later. De snorkeltrip was nog maar net begonnen en we waren nog niet eens in het water geweest, maar het was gelijk al de moeite waard.

Snorkeltrip Pulau Menjangan
G3754757 - kopieDe snorkel ging op, de vinnen gingen aan en we sprongen het heldere blauwe water in. Ik stond helemaal versteld van het prachtige koraal en de duizenden vissen. Het was echt heel mooi! Koh Lipe in Thailand was mooi, maar dit was nog zo veel mooier. Ik snorkelde tussen honderden visjes van allerlei kleuren! Op een gegeven moment snorkelden we tussen de rand naar het meer diepe waterG3654637 - kopie en het koraalrif. We zagen verschillende grote vissen, die ook in grote groepen zwommen. We stopten bij het koraal waar ‘Nemo’ in leeft en hier kwamen twee grotere clown visjes heel leuk naar mijn GoPro gezwommen. We zagen ook zoveel kleurrijke vissen, die echt alle kleuren van de regenbogen hadden. Snorkelen en zoveel moois zien was echt heel speciaal. Na een tijdje snorkelen, was het tijd voor lunch. We aten wat op het eiland en genoten van het witte strand en de mooie zee om daarna weer het warme water in te duiken en meer mooi koraal en allerlei vissen te spotten. Het koraal was zo levendig, kleurrijk het was overal! Na ontelbaar veel vissen te hebben gezien, ging ik met een lege GoPro weer de boot in.

GOPR4747GOPR4774 - kopieGOPR4779

Het eind van de middag besteedde ik met Judith en de Duitse meiden op een strand in Bali. We dronken lekker wat biertjes en hier dook ik ook nog even in het water om het koraal project te zien. Er werd daar namelijk weer een koraal reef opgebouwd. Het was gaaf om te zien hoe ze het koraal hadden geplaatst op een soort houten kooi constructies. Het was ook al een beetje schemerig en opeens was ik ineens omringd door heel veel vissen die een voor een verlichte. Het was heel gaaf om te zien. De visjes zagen er uit als honderden kleine bliksemschichtjes. ‘s Avonds aten we gezellig wat en hadden we veel lol om Nasi Putih oftewel witte rijst.

Ubud
‘s Ochtends pakte wel al vroeg de bus naar Ubud. De weg er naar toe was erg leuk SAM_3348met allemaal leuke tempeltjes (echt veel tempels) en veel mooie natuur en rijstvelden. Eenmaal aangekomen, liepen we door allemaal toeristische maar leuke straatjes naar het hostel. Daar ontmoette ik Arjen weer, met hem ging ik de dag daarna een meerdaagse scooter trip doen. We liepen in de middag lekker door Ubud, dronken gezellig een biertje en begonnen daarna af te dingen op de markt. In Ubud zelf waren ook weer veel tempeltjes, wat een leuk beeld gaf met alle reisbureaus, restaurants en souvenirshops. ‘s Avonds huurde we de scooter en aten we nog wat heerlijke kleine gerechtjes, zoals tempeh saté.

Het begin van de scootertrip of toch niet?
In de ochtend vetrokken Arjen en ik om eerst naar Tanah Lot (de belangrijkste tempel van Bali) te gaan en daarna naar het Noorden verder te reizen. We reden dus eerst richting het Zuiden. De weg er naar toe was niet echt leuk want we reden over een grote, drukke weg met veel scooters en auto's. We waren net lekker aan het rijden, toen Arjen door rood reed. We hoorde een fluitje en werden aan de kant gezet door de politie. Ik dacht oh daar zal je het krijgen, dan gaan ze je vast van alles aansmeren. Eerst wilde ze mij een boete geven omdat ik deels door rood reed. Ik maakte alleen veel ophef en toen hoefde het niet meer. Arjen daarentegen had geen internationaal rijbewijs en kreeg daarom wel een boete. We hebben ze zelf nog geprobeerd op te kopen, haha, maar hier gingen ze niet op in. We moesten SAM_3377terug naar Ubud om te boete te betalen. Helaas zorgde dit spektakel dat we een dag verloren. We mochten wel eerst verder rijden en kwamen even later aan bij Tanah Lot. De tempel was erg gaaf om te zien. Hij stond op een mooi rotsblok in het water. Ook de omgeving rondom de tempel was mooi. Heel groen en kleurrijk door de bloemen. We genoten ook van de hoge golven, soms scheelde het maarSAM_3375 een beetje voordat ze ons raakte. Nadat we de tempel hadden bekeken, reden we via een leukere weg richting een andere plek aan de zee, we kwamen door kleine dorpjes en natuurlijk over de rijstvelden. We stopte bij een klein strand waar we heerlijke Gado-Gado aten (met gestoomde rijstblokken). Na nog over het strand te SAM_3436hebben gelopen (waar helaas veel afval lag) gingen we weer terug naar Ubud. We moesten tijdens het rijden echt goed in onze spiegels kijken want andere scooters of auto's kwamen gewoon van links en rechts voorbij. In Ubud dronken we nog gezellig een biertje met Judith.

Het echte begin van de scooter trip
SAM_3458’S ochtends aten we een lekkere bananenpannekoek en vertrokken daarna naar het noorden van Bali. De weg was een stuk rustiger dan de weg die we de dag ervoor hadden genomen. We kwamen langs een erg mooi rijstterras, waar we toch even de camera voor pakte. Hierna reden we door allemaal kleine leuke dorpjes. Dit gaf een mooi beeld van hoe de mensen leven en wonen. Na een tijdje rijden, kwamen we op een plek met heel veel mooie groene rijstterrassen. Ik zag hier ook een weggetje doorheen lopen en zei toen tegen Arjen laten we hier naar onder gaan. We gingen er in en kwamen zo midden tussen de rijst terrassen teSAM_3536 rijden. Dit was erg gaaf en we zagen zo ook hoe de mensen de rijst aan het verbouwen waren. Later kwamen we weer op de "grotere" weg uit. We reden langs verschillenden koffie en groente plantages en stopte nog bij een koffie, thee, groente en fruit plantage. Hier zagen we o.a. hoe koffie, cacao, ginseng en nog veel meer werd verbouwd. Ook was hier weer de beroemde koffie luwak. We kregen verschillende kleine kopjes thee en koffie aangeboden en konden deze SAM_3559lekker proeven met een mooi uitzicht op de beginnende groene heuvels. In het midden/noorden van Bali kwamen aan het eind van de ochtend aan. Hier hadden we een super mooi uitzicht op twee vulkanen met daarbij nog een groot meer. We aten hier wat bij het lokale restaurant wat we konden vinden en reden toen via allemaal bochten met apen naar het meer en deSAM_3577 vulkanen toe. Een aardige local bracht ons naar de zwarte vulkanische vlakte. Deze vlakte was geraakt door vulkaan uitbarstingen en was bezaaid met zwart gesteente. Erg indrukwekkend om te zien. We vervolgde onze weg naar Pura Besakih. Dit tempelcomplex lag bovenop een heuvel en wordt als SAM_3583een van de belangrijkste tempels van Bali gezien. Ze waren net alles aan het opbouwen voor een belangrijk festival. We zagen daarom de verschillende kleuren van de Hindoeïsme op alle plekken terug komen. De tempel bestond eigenlijk uit huisjes met meerdere lagen (zie foto). Dit gaf een gaaf beeld met de heuvelachtige achtergrond. We reden hierna verder richting de zee. We kwamen over allerlei heuvels, langs rijstvelden en in het donker arriveerde we in Amed. We hadden een chille kamer aan het strand en dronken hier nog lekker een biertje en genoten van de vis die ze "net" hadden gevangen.

De volgende dag gingen we weer snorkelen. We onderhandelde over de snorkel prijs en liepen toen over het strand richting een goede plek om te snorkelen. We doken het water in en zagen al gelijk mooie vissen. Na een tijdje snorkelen, zag ik een schildpad onder me staan! Dat was echt super gaaf! Hij zat rustig op de bodem wat te eten en ik hing erboven. Het was wel grappig want ik had voor het snorkelen nog tegen Arjen gezegd het zou wel mooi zijn om een schildpad te zien. Na deze mooie ervaring werd het iets minder, want toen kwam er ineens een hele grote kwal met dikke tentakels op me afgezwommen. Dit vond ik geen pretje en ik ben toen maar gauw verder gezwommen. Even later raakte ik echter omringd door tientallen wel kleine oranje achtige kwallen. Toen dacht ik ook hmm ik moet weg weer. Ik zwom ook snel met veel bewegingen naar de kant, zodat ik die kwallen niet op me kreeg. Gelukkig kwam ik na een flinke inspanning weer levend en wel op het strand. Na de lekkere lunch gingen we naar een ander stuk om te snorkelen. Hier was het koraal erg mooi en hier genoot ik erg van. Tegen het eind van de middag pakte we nog een biertje en dutte we wat in de zon.

SAM_3674Op de laatste dag van onze snorkeltrip reden we weer terug naar Ubud. Het eerste stuk reden we erg mooi langs de prachtige blauwe zee. Even later op aanraden van Arjen reden we rechtsaf. We kwamen toen echt op een super slechte weg. Wel bracht deze weg ons langs allemaal leuke dorpjes waar de mensen ons gek aankeken en langs mooie rijst velden. Na een flinke steile weg omhoog kwamen we weer aan op de wat grotere bekende weg. We hadden nog een mooie bochtige weg langs de rijstvelden, maar reden het laatste stuk via de grotere weg terug naar Ubud. We brachten de scooters terug en ik regelde dat ik de volgende dag met de boot naar de Gili eilanden kon gaan.

Gili eilanden
In de vroege ochtend werd ik met de auto opgehaald en aan het eind van de SAM_3699ochtend pakte ik de speedboot naar Gili Trawangan. Toen ik aankwam op het mooie tropische eiland stond Judith me al met twee biertjes op te wachten. We reden toen samen naar een leuk bungalowtje en ik dropte mijn spullen toen daar. Ik huurde ook maar een fiets, wat eigenlijk geen fiets meer had moeten zijn. We gingen daarna Verona en Marlene opzoeken, die ik ook al op Bali had ontmoet. Zij waren SAM_3706lekker aan het chillen op het strand en wij gingen er toen bij liggen. Ik ging gelijk snorkelen met Verona. We liepen een stuk over het mooie witte strand en doken op de hoek van het strand de zee in. Al bijna gelijk zag ik een schildpad op de bodem zitten en eten, ik dacht wooow en probeerde Verona te roepen. Even later kwam de schildpad omhoog en zag ik hem heel leuk lucht happen. Ik zwom verder en toen zwom de schildpad links mee. Toen kwam er nog een schildpad van links bij en zwom ik ineens met twee schildpadden naast me! Super gaaf was dat! Ik zwom verder en zag er nog een, ik kon mijn geluk niet op en bewonderde ook deze mooie grote zeeschildpad. Hierna zwom ik verder en zag ik ook nog mooie vissen, en toen kwam er weer een schildpad voorbij! Daarna wilde ik terug gaan naar de kant maar toen zag ik nog een zeeschildpad. Hij was 2 meter onder me lekker koraal aan het eten en dat zag er erg mooi uit. Ik kwam met een goede glimlach SAM_3749het water uit en relaxte lekker op de ligstoel. ‘s Avonds zagen we een erg mooie zonsondergang met op de achtergrond Bob Marley muziek en een biertje in de hand. Hierna fietste we na de avond eet markt en aten we van alles en nog wat, het was in ieder geval heerlijk! We friste ons wat op en ik ging samen met Judith nog even wat drinken. Uiteindelijk belandde we in een bar waar iedereen aan het bierpongen was. We namen het op tegen twee Scandinaviërs die we natuurlijk versloegen!

De volgende dag was het helaas iets minder weer. Het zag ernaar uit dat het ging regenen. Ik besloot toch om het hele eiland rond te gaan lopen. Tijdens deSAM_3775 wandeling kon ik mooie foto's maken en natuurlijk ook het eiland verkennen. Op het einde begon het te regenen. Na de wandeling ontmoette ik de meiden weer en schuilde we voor de regen. We vonden een leuk overdekt hutje aan de zee waar we lekker konden chillen en nog konden schuilen. Hier hadden we heerlijk G3814876gerelaxt en had ik even de tijd genomen om me blog te schrijven. Tegen het begin van de avond gingen we naar drie soorten schommels die in de zee stonden. Het was helaas geen vloed meer dus de schommels stonden niet meer in de zee, maar toch was het leuk om hier even een foto van te maken. Na een drankje te hebben gedronken, gingen we weer naar de avond eet markt om lekker wat te gaan eten. ‘s Avonds gingen we nog stappen en kwamen we terecht een of andere tent met foute nineties muziek, haha.

Al redelijk vroeg in de ochtend pakte we met z’n allen de boot naar Gili Air. Dat is een van de drie ‘’beroemde’’ Gili eilanden. Helaas regende het weer wat het toch allemaal iets minder maakte. Aangekomen op Gili Air zochten we een leuk hostelletje en toen gingen we weer lekker aan de zee chillen en smoothies/sapjes drinken. Het bleef helaas de hele dag af en toe regenen en er was veel wind. Ik probeerde nog te snorkelen maar dat ging bijna niet door de grote golven en het beperkte zicht. We hoopte met z’n alle maar dat de volgende en laatste dag op Gili wel mooier zou zijn.

De volgende dag begon goed! Eerst was het nog bewolkt, maar later kwam de zon er door. Judith en ik hadden eerst Verona en Marlene op de boot gezet naarSAM_3987 Lombok en gingen toen om Gili Air heen lopen. We pakte onze camera en liepen met het heerlijke zonnetje om het prachtige eiland met de azuurblauwe zee. Na een uurtje hadden we langs het hele strand gelopen en toen gingen we nog heerlijk op de loungebank in de zon aan de zee zitten. We hadden nog een snorkel gehuurd SAM_4008en gingen nog even de zee in. Ik stapte het mooie water in en deed mijn snorkel op. Na even snorkelen zag ik verschillende groepen kleurrijke vissen. Hierna zag ik een soort van lange dunne vissen. Ik heb geen idee hoe ze heten, maar er zaten er wel 30/40 bij elkaar, wat een heel mooi beeld gaf. Toen ik eigenlijk naar de kant wilde gaan, kwam ik weer een gave zeeschildpad tegen. Deze was net als degene op Gili Trawangan lekker koraal aan het eten en ik kon hem nu ook recht in de ogen aankijken. Na deze gave ervaring ging ik lekker in de zon liggen. Aan het eind van de middag pakte Judith en ik de boot terug naar Bali. DeSAM_4031 boottocht was heerlijk ontspannen. We zaten samen op het dek en konden lekker koude Bintang biertjes bestellen bij het personeel, dus die 1,5 uur op de boot vlogen voorbij. Op Bali pakte we een auto die ons naar Kuta/Legian bracht. Daar moest ik nog op zoek naar een hostel. Ik had wel iets gezien in mijn Lonely Planet maar dat hostel was onder constructie. Ik had al een heel stuk gelopen en vond gelukkig later een hotel, maar dan voor een aardige prijs. Ik kon dus de een na laatste dag/nacht van mijn backpackreis luxe vertoeven.

De laatste halve dag op Bali besteedde ik met het zoeken van een koffer, die ik na SAM_4037een tijdje zoeken ook vond. Terug bij het hotel genoot ik nog van de voorzieningen. Ik lag heerlijk bij het zwembad om nog de laatste beetjes zon te pakken. In de middag sprak ik nog met Judith af en dronken we een laatste biertje op het strand van Kuta. Hierna moesten we helaas afscheid nemen en pakte ik een taxi naar het vliegveld van Bali om door te vliegen naar Jakarta, waar ik na flink wat vertraging zou aankomen.

De allerlaatste dag van mijn reis was nu aangebroken. Ik had nog een halve dag te besteedde in Jakarta. Ik wilde het lekker rustig aan doen dus liet een tuk tuk chauffeur me naar een winkelcentrum brengen. Daar liep ik wat rond en kocht ik nog een mooie tas. Hierna werd ik bij het hostel opgehaald en was ik ruimschoots op tijd op het vliegveld.

De aankomst
De vlucht verliep erg goed. Ik had goede service en kon na het kijken van eenSAM_4091 filmpje heerlijk wat slapen. Om 9 uur in de ochtend kwam ik dan aan op Schiphol. Ik was weer thuis! Ik had heel veel zin om iedereen weer te zien. Ik kwam de aankomst hal binnen en daar stonden ze dan mijn ouders, mijn broer en mijn vriendinnetje! Ik was heel blij om weer bij ze te zijn.

Toen ik thuis aankwam waren de gordijnen dicht, ik dacht oh das gek. Ik deed de voordeur open en toen stond er “Welkom thuis Niek’’. Ik deed de volgende deur open en toen stonden mijn vrienden daar. Dat was een hele leuke surprise en ik vond het super om hun ook weer te zien na m’n reis.

Na 4 maanden was ik weer terug in Nederland. De backpackreis was geweldig. Het was super om andere culturen op te doen, nieuwe mensen te ontmoeten, avonturen te beleven en gewoon de vrijheid te hebben om overal heen te gaan en elke dag iets nieuws te beleven.

Wist je dat:

• Ze in Bali overal groene (banaan bladeren) bakjes neerzetten met offeringsbloemen om de Hindu goden gelukkig te stemmen
  • Hindoeïsme is met 93% de meest voorkomende religie in Bali
  • Er meer scooters in Bali zijn dan auto’s
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade