De eerste 6 dagen India

1 januari 2015 - Dehra Dun, India

Namasté,

Hier is die dan, m'n eerste blog. Veel plezier met lezen.

De vlucht
Na even een uurtje te hebben geslapen ging het dan eindelijk beginnen. De reis door Azië en India waar ik het al heel lang over heb. Door lieve familie en vrienden werd ik uitgezwaaid, om vervolgens rond 11 uur in Frankfurt te landen. Daarna kwam dan de vlucht naar Delhi. Er stond een groot Airbus vliegtuig van twee verdiepingen, bizar ding! Ik had zoiets nog nooit gezien. Het was een vlucht van 7 uur. De service aan boord was goed, op een schoonheidsfoutje van een glas cola op ons laten vallen na. Met plakbroeken landde we in het met oranje mist bedekte Delhi.

Delhi aankomst 04:00 am
Ik kwam Delhi binnen en ik dacht, huh volgens mij ben ik in een film beland. Alles, maar dan ook alles leek anders. Uiteindelijk hadden we na een zoektocht en meerdere telefoontjes onze taxi chaffeur voor de aankomende dagen gevonden: mister Gulshan. We stapte de taxi in en gingen opweg naar ons hotel. Gelijk toen we Delhi binnen reden werd ik geconfronteerd met India. Je ziet straathonden en koeien lopen langs de weg en mensen met dekentjes slapen op de stoepen. We reden verder door Delhi en toen vroeg de chaffeur in welk hotel we gingen verblijven. Wij vertelden dat in het Engels en hij praatte in het Hindi terug, met tussendoor een paar wooden Engels. Fijn, hij sprak dus geen Engels. Echter bleek ook dat hij niet bekend was in Delhi en overal moest vragen waar het hotel was. Hij stopte dan ook op de gekste plekken, parkeerde zijn auto midden op straat en deed vaak het raampje open om de weg te vragen. Uiteindelijk kwamen we na een lange zoektocht vermoeid en wel om 6 uur aan in ons hotel in Delhi, waar we heerlijke harde houten bedden hadden, een emmer en maatbeker als douche, en waar we om 7 uur werden wakker gemaakt door tempel muziek.

Delhi
Na een paar uur slaap stapte we de taxi weer in. Delhi ziet er overdag heel anders uit, heel levendig. Het eerste wat opviel was het verkeer. Veel auto's, bussen, riksha's, fietsen, scooters, motoren enzovoorts die kris kras door elkaar heen rijden en vooral graag de toeter gebruiken. En daarbjj nog heel veel mensen, koeien, apen en straathonden. Onderweg zie je ook overal afval liggen langs de weg. India heeft maar in kleine mate afvalverwerking, waardoor alles op straat blijft liggen. We reden als eerst naar een plek om te ontbijten. Onderweg zagen we verschilldende huisjes/hutjes/kraampjes die van alles verkochten. We stapten de taxi uit bij een cafeetje en gelijk kwamen er drie zielige, arme kindjes op ons af om te bedelen. We geven ze wat geld en meteen kwam er een grote glimlach op hun gezichtjes. Wat ook opvalt is dat iedereen je aankijkt en denkt: hé, blanken mensen! Na het ontbijt gingen we naar een mooie hindu tempel, genaamd de Lakshmi tempel. Daar aangekomen kwamen er meteen allerlei straatverkopers op ons af. Of we dit of dat willen kopen. Ze zeggen wel allemaal "I make you good price". Met een nep rayban voor Tulsi, bekeken we op onze sokken de tempel (schoenen moeten uit!). Vervolgens gingen we door de verkeersdrukte verder naar de Lotus tempel. De naam zegt het al, een tempel in de vorm van een Lotus. De tempel is voor alle geloven toegankelijk en ziet er modern en mooi uit. Daarna gingen we lunchen en gingen we naar Qutub Minor, ruines van een oud moslimfort. We kregen er een gratis gids bij die zelfs toeristiche foto's erbij ging maken. De zon ging onder en wij reden met de taxi via de India gate en het parlementsgebouw terug naar het hotel, waar we wat aten en snel gingen slapen, omdat we moe waren en de volgende dag vroeg op wilde staan.

SAM_7999SAM_8004SAM_8326

Delhi & drive to jaipur
Vroeg stonden we klaar om Red Fort en Humayuns Tomb in Delhi te bekijken. Allereerst zeiden we tegen de chaffeur "go Red Fort", waarop hij antwoorde "yes, yes, okay!!"  Echter bleek na een stuk rijden dat die dit niet had begrepen en dat die al op weg was naar Jaipur, de volgende stad die voor ons in de planning stond. Na wat irritaties en wat telefoontjes naar Tulsi's Hindi sprekende moeder, maakte mister Gulshan een "u turn" en gingen we op naar het Red Fort. Dichtbij Red Fort, was een zondagsmarkt. Ik dacht dat Delhi chaostisch was, maar deze markt was bizar. Chaos is er een klein woord voor. Mensen massa's die van alles kochten voor heel weinig. Van boeken tot fruit en van kleren tot speelgoed. Onze chaffeur werd helemaal enthousiast, want alles was goedkoop, zelfs voor Indiers. We parkeerde de auto en pakte een fiets riksja. Met een beetje spanning stapte we in en gingen we de mega chaos tegemoet. We moesten onze handen en benen binnen houden, want het scheelde de hele tijd een haartje voordat de riksja een auto, scooter, koe of wat dan ook raakte. Het Red Fort was een mooi fort, met een mooie binnenplaats, waarvandaan je uitzicht had op een deel van de drukte van Delhi. Hierna gingen we verder naar Humayuns Tomb, een mooie tombe die wat weg had van de taj mahal, alleen deze tombe was in Persuaanse stijl gebouwd en bestond grotendeels uit rood zandsteen.

SAM_8195SAM_8212SAM_8259

Nadat we deze monumenten hadden bekeken, gingen we écht op naar Jaipur. Hier in India is het super leuk om gewoon uit je raam te kijken, omdat er zoveel gebeurd. Je ziet veel kleine eethuisjes, mensen lopen met allerlei spullen op hun hoofd, maar ook belachelijk vol beladen auto's en busjes. Ze vervoeren er dan allemaal stenen mee of suikerriet en ze zijn zo volgeladen, dat het er zo af kan vallen. De bepakking van sommige auto's is soms drie keer zo groot als de auto zelf. We aten onderweg een heerlijke zuid Indiase lunch, waar ik een paper dosa van 1 meter lang at. Omstreeks 22:00 kwamen we aan in ons mooie hotel in Jaipur. Na de eerste (en tot nu laatste) warme werkende douche gingen we uitgeteld slapen.

Jaipur
We begonnen de dag redelijk vroeg in Jaipur: de roze stad. De hele binnenstad is roze geverfd, omdat ze tijdens een bezoek van de Britse koning gastvrijheid wilde uitstralen. Roze is de kleur van de gastvrijheid. Eerst reden we naar Hawa Mahal, een stadsmuur van een oude islamitische koning, waar vrouwen doorheen konden kijken omdat ze niet naar buiten mochten. Zo konden ze toch de stad zien. Hierna reden we verder naar Amber Fort, een imponerend fort, wat vroeger de hoofdstad was van Jaipur. Het fort is heel mooi gelegen in de heuvels/bergen van Jaipur. Tijdens het bezichtigen van deze tempel kwamen er allemaal langoor apen naar beneden gerend. Na dit fort gingen we naar Elephant village, een plek waar olifanten worden gehouden. Daar hebben we olifanten geaaid en geknuffeld. Olifanten hebben echt veel lange, stugge haren en een ruwe huid, maar het zijn lieve beesten. Je moet alleen niet aan hun eten zitten wat ik deed, want dan worden ze boos. We reden verder, op zoek naar een lunchplek. Uiteindelijk kwamen we bij het Narragaht Fort, een onbekend fort, maar met een geweldig uitzicht. We aten daar lunch met een imponerend, panoramisch uitzicht van Jaipur. Dit was zeker al by far de mooiste lunchplek. Op de terugweg, via de smalle, vol met gaten wegen, vloog er nog een pauw voorbij. Het was al wat later, we kochten nog een kokosnoot en gingen naar een bazaar. Op die bazaar voelde we ons net beroemd, iedereen wilde ons in hun winkel hebben, ook al was het om alleen maar te kijken. Ze wilde me de gekste dingen aansmeren, zoals Indiase armbanden voor mannen en kleding. Tulsi wilde een quilt (indiaas deken), dus we gingen afdingen, wat aardig goed lukte.

SAM_8492SAM_8551SAM_8545

Jaipur & drive to fathepurskiri and Agra
Voordat we naar Agra reden bezochten we nog het City Palace, een leuk paleis met een uitgebreide wapenkamer, waar de wachters euro's met ons wilde wisselen voor rupees. Het mooiste van het paleis waren de deuren. Er waren vier deuren die allemaal een ander seizoen voorstelde, heel mooi waren ze met de kleuren combinaties. Vervolgens reden we uit Jaipur weg naar Fatehpur sikri. Onderweg kwamen we verschilende beeldhouwerk plaatsjes tegen, we stapte er bij een uit. Hier zagen we hoe mensen met de hand uit steen uiteenlopende dingen maken en allemaal symmertrisch. Ze maakte onder meer olifanten/tijger beelden. Ze gebruiken alleen een hamer en een bijtel en maken daarmee allemaal mooie beelden. Bij Fathepurskiri kwamen we de meest vervelende straatverkopers tegen. We zeiden wel tientallen keren nee tegen ze, maar ze bleven maar door en door gaan. Fatehpur sikri is een fort dat tussen Fatehpur en Sikri in ligt. In de moskee op de binnenplaats van het fort had de koning gebid voor een kind, waarna zijn vrouw eindelijk zwanger werd. Daarom wordt die plek nu nog steeds gebruikt om wensen in vervulling te laten komen. Na volgens onze gids de grootste poort te hebben gezien van India, vervolgden we onze weg naar Agra. Ons hotel lag op loop afatand van de Taj Mahal en in een bruisende wijk met veel winkeltjes en restaurantjes.

SAM_8641 - Copy (2)SAM_8597

Agra
De Taj Mahal was op 3 minuten loopafstand van ons hotel. We gingen s' ochtends eerst even ontbijten in een restaurant met dakterras waar je uitzicht had op de Taj. Het was alleen te mitsig, dus van de Taj zagen we weinig. Het is wel leuk, want altijd als we een restaurant binnen komen, staat iedereen gelijk paraat. Zelfs ging iemand een keer voor ons verse spinazie halen op de markt. Ook in dit restaurant. We kwamen binnen en gelijk rende d'r iemand naar de tafels en naar het dakterras om daar alles goed neer te zetten. Je voelt je net een god in Frankrijk omdat je blank bent. Na het ontbijt liepen we naar de Western Gate, om na de security weer naar buiten te gaan, omdat onze kerstmutsen toch niet naar binnen mochten. Daar ging onze kerstfoto. We legde ze maar in een kluis, waar overigens geen slot op zat. Op goed vetrouwen dus maar. We liepen door de poort en zagen de Taj, meteen dacht ik "wauw wat een inmens gebouw". Het is een gek idee, dat die alleen gebouwd is om de vrouw van de toenmalige koning te begraven. De hele Taj Mahal is symmetrisch gebouwd met allemaal fijn inlegwerk. Ik vind het echt bijzonder dat ze dat 400 jaar geleden zonder hulpmiddelen konden maken (dat geldt overigens voor alle tempels, paleisen ect die ik heb gezien. Na de Taj pakte we een riksha naar Agra Fort, ook hier kwamen d'r gelijk weer vijf riksha's naar ons toe die ons allemaal wilde meenemen. Uiteidenlijk stapte we in en bekeken we met een guide het fort. Mooi Fort, wat nu ook nog wordt gebruikt door het Indiase leger. Ook was in het fort de koning opgesloten die de Taj Mahal had laten bouwen, door zijn eigen zoon. We maakte ook een selfie met kerstmutsen op. Dit vonden de Indiers te gek en gelijk stonden er allemaal mensen die toch even op de foto wilden met santa clause Niek en Tulsi. We lieten de paparazzi achter ons en vervolgde onze weg naar Akhbars tomb, daar lag de vader van de koning begraven die de Taj had laten bouwen. Hier was het helemaal niet toeristisch, dus konden we even lekker bijkomen. Er was veel natuur omheen waar apen, pauwen en herten liepen. Ik dacht even leuk een foto te maken van een baby aap, maar dat vond zijn moeder niet zo leuk. De aap rende naar mij toe en wij moesten met de andere toeristen snel wegrennen. Altijd leuk dus aapjes kijken. De koning die hier begraven lag had drie favorieten vrouwen, namelijk een hindu vrouw, een moslim vrouw en een christelijke vrouw. Voor elk had hij een toegangspoort laten bouwen voor betreding van zijn tombe, met symbolen en bouwstijl van hun geloof. We gingen terug naar het hotel. Tulsi vertelde me dat ze nog een verrassing voor me had voor mijn verjaardag (het dagje en nachtje Agra had ik al van Tulsi kado gekregen :)). We trokken nettere kleding aan en reden op kerstavond naar een vijf sterren restaurant. Toen we daar aankwamen was alles heel gezellig met kerstspullen gedecoreerd en was er een heerlijk buffet dat heel mooi was opgediend. We aten heerlijk en uitgebreid en ik kreeg zelfs nog een taart met kaarsjes. Ik voelde me gewoon nog een keer jarig! Met volle magen gingen we terug naar het hotel. We pakte wat slaap omdat we de dag erna een lange rit hadden van 12 uur.

G0420480SAM_8741SAM_8994

Drive to Dehradun
Op 1e kerstdag en in een koud, mistig en vol beladen straatje met aapjes stapte we om 7 uur s' ochtends in onze taxi. We reden Agra snel uit en zagen dat iedereen begon met z'n dag. We hadden nog geen ontbijt gegeten, dus kregen we rond 9 uur honger. De chaffeur zei dat we rond 10 uur wel iets tegen zouden komen. Al met al kwamen we tot 12 uur niks tegen, in die tijd ervoor hebben we onze honger een beetje gestild met vier bananen. We bestelde een pizza en kregen hem wat later. Ik nam een hap en dacht meteen oke dit is wel pittig ja. We waren vergeten te zeggen "not spicy" en ervaarde hierdoor wel dat Indiërs wel van pittig eten houden. Met wat lichte tranen en een loopneus door de pittigheid at ik hem wel helemaal op. Tijdens de rit hadden Tulsi en ik onze kerstmutsen nog even opgezet en zongen jingle bels. Na een tijdje deed Mr. Gulshan vorlijk mee, met zijn eigen variant van het kerstliedje namelijk "sjingelle bell sjingelle bell". We reden verder en stopte nog een keer voor "garram garram chai" (warme chai thee, zoals wij en de chaffeur dat gingen noemen als we zin hadden in chai thee). Deze dronken we met wat lokale mensen op rond een kampvuur langs de weg. Aardige mensen, aan wie ik mijn Hindi skills kon laten zien. Ik telde tot tien in het Hindi en ze waren natuurlijk allemaal onder de indruk. Na nog door een bos te hebben gereden waar wilde olifanten konden lopen, kwamen we rond 9 uur aan bij de nani (oma) van Tulsi.

G0440527SAM_9025SAM_8689

Wist je dat:

• Voor veel paleizen, forten en tempels wordt rood zandsteen gebruikt, deze stenen worden als lego in elkaar gezet en er komt geen cement aan te pas.
  • Veel Indiërs gebruiken een emmer en maatbeker om mee te douchen, zo heb ik ook het meest van de tijd ook gedoucht.
  • Op verpakkingen in winkels staat de prijs weergeven, zodat winkeliers niet meer kunnen vragen.
  • Het Hindi woord voor drie is tien, dus als je tien chai tea besteld krijg je er drie.
  • In India doe je over 100 km gemiddeld twee uur of langer met de auto, door hetchaotische  verkeer en de slechte wegen.
  • Voor buitenlanders zijn er veel duurdere entreeprijzen dan voor Indiërs. Als voorbeeld wij betalen 750 rupee voor de Taj Mahal, en Indiers 20 rupee, maar dan heb je wel een minder lange rij om te wachten.

1. Maaike bergman:
    2 januari 2015
    Mooi verhaal: van de apen, kokosnoten, taxichauffeurs/gidsen en imposante gebouwen.
    Gelukkig nieuwjaar, nog gefeliciteerd met je verjaardag en heb een goede tijd daar samen.
  2. Margriet:
    2 januari 2015
    Hallo lieve reizigers, Alvast een heel mooi, gezond en voorspoedig 2015 toegewenst! Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Het zal een hele cultuurschok geweest zijn, het moment dat je vanuit een "clean" Nederland in India aankomt.
    Bedankt voor de verhalen en ik kijk uit naar de beschrijving van de voortzetting van jullie avontuur!

Groetjes, Margriet
  3. Teja en Chris:
    2 januari 2015
    Hoi,Niek,wat een prachtig verhaal, heel bijzonder, ik was echt weer even helemaal terug in India en voelde je enthousiasme en spanning en opwinding. En die foto's !Zo te zien is er in 38 jaar niet veel veranderd Heerlijk he, gewoon alleen maar reizen met een rugzak en openstaan voor wat er is. We hebben nu al zin in je volgende blog. Lieve Niek, een heel mooi 2015. Ook voor Tulsi en voor allebei een goede vlucht naar huis en verder naar Bangkok. .
    Groetjes,Teja en Chris
  4. Willyhipke:
    3 januari 2015
    Hoi Niek,

Leuk om je verhaal te lezen.
    Wij genieten een beetje mee mooi ook die foto,s.
    Wij wensen jou en Tulsi een heel gelukkig 2015 !1
    Niek heel veel plezier met je verdere reis.
    Veel groetjes Otto en Willy
  5. Josje en Pieter:
    4 januari 2015
    Beste Niek en Tulsi,
    We wisten wel dat jullie al weg waren, maar niet precies wanneer jullie vertrokken zijn. We wensen jullie een heel fijn 2015 en ook heel veel plezier op deze reis. We blijven jullie blog volgen en zijn dan ook benieuwd naar de rest van de verhalen.
  6. Robin:
    4 januari 2015
    Lekker bezig niek! Hadden ze in Jaipur ook een roze olifantje? en hoe is het bier?
  7. Yvonne haase:
    5 januari 2015
    ik vind het heel mooi deze reportage wij wensen jouw en tulsi nog veel plezier ik kan het goed volgen ik ben hier ook geweest en het leven in india is iets specialls goeder reis en verdere vluchten ook okay ik lees het met plezier en wens jullie dit ook yvonne
  8. John Spieker:
    25 februari 2015
    Beste NIek,

ik ben nu pas begonnen aan het lezen van jouw reisverslagen. Na het lezen van het eerste verslag ben ik al onder de indruk. Ik schenk even wat te drinken in, en ga gauw naar het tweede verslag.