Week ontspannen in het voetgebergte van de Himalayas

21 januari 2015 - Sukhothai, Thailand

Namasté

Old Rajpur
SAM_9166De eerste dag bij de lieve oma (nani) van Tulsi hebben we lekker rustig aan gedaan. We stonden wel rond 7 uur op, omdat nani altijd om 8 uur eventjes gaat wandelen in de mooie tuin. Na het ontbijt hebben Tulsi en ik samen Old Rajpur verkend (het dorpje net buiten Dehradun waar Tulsi’s oma woont) en een korte​ wandeling gemaakt door de omgeving. Old Rajpur ligt in het voetgebergte van de G0490568Himalaya, op ongeveer 1000 meter hoogte. Het was er echt prachtig. Veel heuvels, veel groen en lekker rustig. We zagen rijstvelden en hadden bovenaan de heuvel een mooi, panoramisch uitzicht. Deze omgeving was dus heel anders dan alle drukke steden die we de week ervoor hadden bezocht.

SAM_9122De tweede dag hier werd ik helaas een beetje ziek, maar door de goede verzorging van vooral Tulsi was ik na een dagje weer opgeknapt. De dag erna maakte we een grotere wandeling en liepen we door het dorp (Old Rajpur). De mensen in dit dorp waren heel anders dan ik gewend was van de andere plekken.

SAM_9144

Ze kijken allemaal wel naar je, maar willen je niks aansmeren of met je op de foto en laten je lekker met rust. Later op die dag was ik binnen in het huis en toen hoorde ik harde geluiden op het dak. Ik liep naar buiten en zag allemaal apen, die lekker door de tuin aan het rennen waren op zoek naar eten.

Riksikesh & Haridwar
We stonden redelijk vroeg op en gingen eerst bij een grootoom van Tulsi ontbijten. Hij had ons uitgenodigd om te ontbijten voordat we naar Riksikesh en Haridwar gingen. We werden erg gastvrij ontvagen. Ze hadden speciaal voor ons allemaal Zuid-Indiaas eten gemaakt. Nadat we lekker hadden gegeten en wat foto’s hadden gemaakt, gingen Tulsi en ik naar Rishikesh.

Riksikesh
SAM_9240Het was een mooie route, met onderweg vele heuvels en we hadden al zicht op bergtoppen. Aangekomen in Riksikesh, zagen we gelijk in winkels waar de stad om bekend is, namelijk yoga. Het schijnt de nummer 1 stad te zijn in de wereld als het gaat om yoga. We liepen langs een lange, chaotische markt en overal om ons heen sprongen mensen in de rivier. De Ganga rivier is namelijk eenheilige

SAM_9319rivieren mensen komen daar om hun zondes weg te spoelen in het heilige water.We liepen over de monkey bridge, waar wel geteld 1 aap op zat. Vanaf de brug was er wel een prachtig uitzicht op de blauwe rivier met bergtoppen in de achtergrond.

Haridwar
We reden weg en kwamen aan het eind van de middag aan bij Haridwar. Hier wordt elke dag bij zonsondergang een "Arti" gehouden. Dit is een heilig ritueel om SAM_9359de Ganga rivier te bedanken. Het was redelijk druk in Haridwar met veel verkopers, marktjes, pelgrims en ontzettend veel armoede en bedelende mensen. We kochten een soort van verpakkingskleedje en gingen zitten tussen alle locals. Rond half zes zou de arti beginnen. Eerst werden er door een zestal priesters allerlei Hindi teksten geroepen. Later deden ook alle mensen mee door hun handen SAM_9387in de lucht te doen en iets te roepen. Dit moet waarschijnlijk iets zijn geweest in de trend van ‘bedankt rivier’. Vervolgens, nadat het donker was geworden, begon het echte ritueel. De priesters stonden aan het water met fakkels te zwaaien, wat resulteerde in prachtige reflecties op het water. SAM_9418Tijdens deze ceremonie werden er nog allemaal teksten geroepen en werd er gezongen. Het was echt prachtig om te zien en ook gek dat ze zo'n spectaculaire show elke dag in het jaar doen. Voorafgaand aan het ritueel kunnen mensen een soort van bloemstukjes kopen met daarin bloemetjes en een kaarsje. Deze kunnen ze dan

SAM_9450

voor, na of tijdens het ritueel in de rivier zetten, als een soort van offer. Tulsi en ik hadden er ook een gekocht en deden deze na afloop van de ceremonie in het water. Dat zag er ook heel mooi uit. Je zag tientallen verlichte bloemstukjes door de rivier drijven. Na deze mooie ervaring, pakte we moe, maar voldaan de taxi terug naar huis.

Mussoori
GOPR0682Een dag later gingen we naar Mussoori, een stad die wat hoger gelegen is in de Himalayas, op ongeveer 2 kilometer hoogte. De autorit hierheen was echt prachtig. Allemaal haarspeldbochten en mooie uitzichten. We stopte onderweg een aantal keer om van het geweldige uitzicht te genieten. Je zag de kale, stenen bergtoppen met daarachter de eerste sneeuwpieken. Het uitzicht wat we SAM_9474hadden leek net nep, alsof het was gephotoshopt. We gingen daarna naar een beetje een gek park met bloemen en wat speeltoestellen. Hier aten we heerlijke, gefrituurde, Tibetaanse momo’s en dronken we een lekker kopje chai. Daarna reden we verder naar een waterval. Bij deze waterval stonden allerlei verkopers, SAM_9492met een soort geïmproviseerde barbecues maiskolven te roosteren. De waterval was leuk om te zien, maar we vermaakte ons meer met de apen die aan het vechten waren om de maiskolven die ze van deze verkopers hadden gestolen. We vervolgde onze weg naar het centrum van Mussoori. Daar liepen we over de SAM_9659bekende markt. Er waren allemaal leuke kraampjes en er was wederom een mooi uitzicht op bergen. We zagen hier ook weer langoor apen, die we mooi op de foto hebben kunnen vastleggen. Na deze markt wilde we een wandeltocht doen. Wij hadden dat verteld tegen onze chauffeur en hij zei dat die het begreep, maar na al een heel stuk rijden, kwamen we er achter dat die al op de weg naar huis was. Na wat getelefoneer ging die weer terug omhoog. Dat was al de tweede keer dat een chauffeur ons helemaal verkeerd begreep en gewoon maar wat deed. Omdat we hierdoor veel tijd hadden verloren, maakte we een korte wandeling. Niet midden in de natuur zoals we hadden gepland, maar wel met uitzicht op het imposante Himalaya gebergte. Toen we lekker aan het rondwandelen waren, begon SAM_9601de zon onder te gaan. We vonden een mooie spot om de zonsondergang te bekijken, samen met een stuk of 8 lokale Indiase vrouwen. Tulsi en ik besloten dan ook er lekker bij te gaan zitten en de zonsondergang met hun te bekijken. We probeerde een beetje met ze te kletsen en dat lukte een klein beetje, met heel veel gokken en beleefd ja-knikken als we ze niet begrepen. De zonsondergang was mooi en ik vond SAM_9657het vooral mooi om de oranje rode gloed te zien op bergen. Nadat het donker was geworden, gingen we terug naar de auto. De terugweg was eveneens leuk, omdat nu alle huizen waren verlicht. We zagen dus allemaal mooie lichtjes, verspreid door de bergen. Beneden in het dal zagen we een verlicht Dehradun. Dat was wel heel gaaf om een grote stad als Dehradun helemaal verlicht te zien.

Shoppen in Dehradun
Op de een na laatste dag in Old Rajpur gingen we nog wat shoppen in Dehradun. Onderaan de straat in Old Rajpur pakte we een vikram (soort tuk tuk busje). Eigenlijk passen hier maar 6 mensen in, maar met wat geprop werden dat er 8 of 9. We betaalde 12 cent voor een rit van 8km. Wat grappig is, is dat het busjes geen haltes kent. Wanneer je er uit wil, kan je op een belletje drukken en dan stopt hij direct. We stapte uit bij de hoofdstraat en liepen van daar naar G0680837de plaatselijke markt. Deze was super chaostisch, omdat het er hartstikke druk en vol was. Drukte alleen was wel prima geweest, maar daarnaast moest je ook nog eens wegspringen voor alle scooters die er als gekken toeterend doorheen reden. We kochten het een en ander en dronken een kokosnoot. Om de drukke weg over te steken volgde we de locals. Een man liep gewoon de straat op en gaf met z’n hand aan dat de auto’s moesten stoppen. In India moet je daarom wel een beetje lef hebben met oversteken. Als wij echter alleen over stoken hadden we dat niet echt en dan stonden we er 5 minuten voordat we een goed moment vonden om over te steken. We gingen nog wat grotere winkels in, aten een Chineze lunch (Indiaas Chinees is heel anders dan Nederlands Chinees) en een typisch Indiaas toetje. Ook bestelde we in een winkel allemaal Tulsi thee. Een aantal soorten die we wilden waren niet op voorraad, maar de winkel eigenaar maakte een telefoontje GOPR0847naar zijn leverancier en binnen 20 minuten werd het voor ons afgeleverd. We pakte de vikram terug, waar ik overigens op een klein mini stukje moest zitten, omdat hij al helemaal vol zat. Op weg naar huis stapte we nog even uit bij een mooie, Tibetaanse tempel. Ik vond vooral de buitenkant heel mooi. Ze hadden op de voorgevel allemaal figuren en beelden gemetseld en deze toen geverfd. Tulsi had zelfs 1,5 jaar geleden nog gezien dat ze deze aan het metselen waren. We pakte een andere vikram en liepen terug naar huis. Die avond was het oud en nieuw en Tulsi en Ik vierde dat met champagne en chocola (geen oliebollen helaas). We hoorde nog wel een klein beetje vuurwerk, maar zagen niks.

De laatste dag in Old Rajpur en de eerste dag van het nieuwe jaar besteedde we met onze tas inpakken, mijn eerste blog online zetten en foto's overzetten zodat Tulsi deze kon meenemen. We gingen in de middag naar een internet café. Ik had een lekker oude computer en ben daardoor bijna drie uur bezig geweest met alleen de blog posten en foto's overzetten. Ja, dat was wel vermoeiend.

Het verblijf
SAM_9026Ik heb erg genoten in Old Rajpur. Tulsi’s oma woont in een heel mooi huis met een prachtige tuin en een hele mooie omgeving waar je lekker kan wandelen en ontspannen. Het was ook fijn om hier even bij te komen van de hectische, maar leuke eerste week India. In het huis is er echter ook bediening. Tuinmannen, twee koks SAM_9027en schoonmakers. Je hoefde maar iets te vragen en het werd voor je gemaakt of gedaan. Je werd drie keer per dag voor het eten geroepen en dan stond er een warme maaltijd klaar. De bediening was heel aardig en we bedankte ze altijd voor het eten. Ook gaven we ze pepernoten en daar waren ze echt blij mee.

De terugweg naar Delhi
Rond 6 uur in de ochtend reden we weg uit Old Rajpur. Nani was ook mee want zij ging 6 weken naar Bangalore. De rit ging prima, we hadden een busje en zo ook meer beenruimte en onze stoelen konden wat naar achter. Rond drie hadden we nani afgezet bij familie van Tulsi en daar nog lekker gegeten. Wij gingen daarna door naar Delhi, waar we nog door wat shopping straten zijn gelopen. We hadden nog een goede maaltijd dicht bij de India Gate en gingen toen naar het vliegveld. Daar waren we rond 10 uur. Tulsi vloog om half vier en ik pas om 9 uur de G0630752volgende ochtend. Tulsi uitzwaaien was erg zwaar en ik vond het moeilijk om haar los te laten. We hebben veel naar elkaar gezwaaid en toen was ze ineens weg door de douane heen. Het voelde heel gek om er alleen voor te staan. India was echt super leuk en ik vond het heel leuk en gezellig om samen met Tulsi te reizen :).

Indian food
Ik hou van het Indiase eten. Het is zo divers en smaakvol, omdat ze er veel verschillende kruiden aan toevoegen. De hele reis in India heb ik vegetarisch gegeten en dat beviel me prima. Heel veel Indiërs zijn ook vega, dus je kan daardoor heel divers eten.

Ook als je ziet hoe hier met dieren wordt omgegaan, SAM_9097denk je van nee laat maar. Kippen bijvoorbeeld zitten hier allemaal levend opgepropt in hokjes. Je kan dan zelf je kip uitkiezen voor €1,50 en hij wordt dan voor je neus geslacht.

Het leuke aan Indiaas eten vind ik dat je het eet met Indiaas brood. Je eet bijvoorbeeldlinzen of aardappels en pakt dit met een stuk roti, naan of paratha op. Verder eet je drie keer per dag een warme maaltijd. Het ontbijt is bijna hetzelfde als het avond eten.

Al met al: India
Ik vind India een geweldig land. Aan de ene kant is India vies en hectisch en aan de andere kant heel kleurrijk en heeft het een mooie natuur. De vrachtwagens worden bijvoorbeeld geverfd en de kleding die wordt gedragen bestaat altijd uit verschillende felle kleuren. In het begin had ik een cultuurshock, omdat alles anders is en je je ogen uitkijkt wat er allemaal gebeurd. Gek genoeg wen je er toch aan. Ik vind het een gezellig chaotisch land, waar altijd iets te beleven valt. Mister Gulshan riep niet voor niets de hele tijd "mister Niek full enjoyment". Daar sluit ik me volledig bij aan :). Verder zijn alle steden die ik heb gezien zo verschillend van elkaar, elke stad heeft zijn eigen charme. Ik heb nu nog maar een klein deel van India gezien en ben daarom benieuwd wat het land nog meer te bieden heeft.

Dieren in India
Dieren die ik gezien heb zijn: koeien, straathonden, katten, resus aapjes (bruine Indiase aapjes), langoor aapjes, olifanten, kamelen, eekhoorns, papegaaien, buffels, zwijnen, varkens, geiten (zelfs een paar met truien aan), schapen, kippen, herten, roofvogels, pauwen (zelfs vliegende) en gekko's.

SAM_9284SAM_9471SAM_9569

Wist je dat:

• In India rijdt men links
  • Je kan hier heerlijk uit eten voor een euro per persoon
  • Alleen de bestuurder van een scooter of motor moet een helm op. Je ziet dan ook weleens een man rijden met twee kinderen en een vrouw en de man heeft dan als enige een helm op.

1. W.hipke:
    21 januari 2015
    fantastisch om jullie reisverslag te lezen. Dat jullie dit al doen op zo"n jonge leeftijd is geweldig geniet vooral, goede reis verder en bedankt voor jullie reisverslag. Veel groeten van allemaal hier gr wim
  2. Nienke:
    Heey lieve Niek,
    Wat een super leuke verhalen, ben echt onwijs jaloers maar dat begrijp je wel. Geniet ervan!!!!

xxx ook van Daan
  3. Willyhipke:
    Hoi Niek,

Geweldig om dit allemaal te lezen en te horen hoe fijn je het daar hebt gehad met Tulsi zo leuk ook lijkt me om haar oma te ontmoeten.
    Veel plezier verder en we zijn benieuwd naar de verdere reis veel groetjes Otto en Willy
  4. Emily:
    Lieverd,
    Wat een mooi verslag weer. Onwijs leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Ik lees alles met veel plezier! Geniet er lekker van en blijf voorzichtig doen. Neem je een aapje voor me mee? :)

Dikke zoen xx
  5. Martijn:
    22 januari 2015
    Man man man, zieke verhalen en een jaloers mannetje in Nederland ;)! Ben benieuwd naar de volgende verhalen
  6. Teja en Chris:
    23 januari 2015
    Mooi Niek, dit staartje India .Mooie foto's van jullie. Ik vond vooral het lichtjesfeest aan de Ganges prachtig, zo sfeervol en die verre toppen van de Himalaya. Nu reis je alweer bijna drie weken in Thailand rond, zo stap je van de ene cultuur in de andere... We zijn heel benieuwd naar je volgende verhaal. Dag Lieve Niek. Nog veel genieten! Groetjes van Chris en van mij.
  7. John Spieker:
    25 februari 2015
    Niek,
    Zojuist ook je tweede verslag gelezen. Wat een indrukken hebben jullie opgedaan! Het moet fantastisch zijn geweest om in zo'n andere wereld terecht te komen! De accu van mijn tablet is leeg dus ik leg hem eerst aan de oplader, morgen lees ik weer verder, ik kijk er nu al naar uit!!