Orang-oetans in Bukit Lawang & Vulcano hike in Berastagi

26 maart 2015 - Malang, Indonesië

Medan
In het begin van de middag landde ik Medan. Toen ik mijn backpack had gepakt merkte ik gelijk al dat Medan heel anders was dan. Veel mensen zaten me aan te staren en allerlei mensen wilde met me op de foto. Ik vervolgende mijn weg naar een bus die me naar het busstation zou brengen. Toen we midden door Medan reden deed dit me terug denken aan India. Het verkeer was een complete chaos. Er waren veel toeters, wegverkopers en ook veel viezigheid. De sfeer leek daarom op de sfeer in India. Na een kleine twee uur zei de buschaffeur ineens dacht ik uit de bus moest. Iemand pakte mijn backpack uit de bus en gooide hem in een minivan. Ik moest toen ineens met die minivan naar Bukit Lawang. Ik betaalde hierdoor zeker het dubbele van wat we hadden afgesproken, maar ik kon niks doen want de bus was al weg. Goede oplichtingstruc dus.. De minivan was ook behoorlijk krakkemikkig en ik er nog ongeveer 3 uur inzitten. Het was wel leuk om naar buiten te kijken naar alle huisjes, mensen die op het land werken, koeien op straat en alle scooters. Gelukkig werd ik bij het busstation op een scooter opgehaald door iemand van het hostel waar ik verbleef. Het laatste stuk moesten we lopen door een leuk straatje met restaurantjes en andere hostels en daar liep ik zomaar ineens Conal tegen het hoofd. Dat is een van de jongens met wie ik de scootertrip had gemaakt in Thailand. We dronken samen gezellig wat en aten Gado Gado. Hij vertelde me over zijn jungle trip en raadde me nog een goede tourguide aan.

Bukit Lawang
De volgende ochtend werd ik vroeg maar relaxed wakker. Ik deed mijn gordijnen open en zag dat ik een mooi uitzicht had op de tuin, daarachter de rivier en daar weer de achter de jungle van Gunung Leuser National Park. Ik at snel wat ontbijt en ging toen naar het feeding platform waar de semi-wilde orang-oetans worden SAM_2090gevoed (als ze erop af komen). Met een groep mensen stoken we de rivier over in een rubber bootje en vervolgende we onze weg omhoog om naar het platform te komen. Daar aangekomen zagen we gelijk al een wilde orang-oetan!! Deze was waarschijnlijk toevallig net in de beurt en ik kon hem mooi bewonderen en vastleggen op de camera. Later kwam er nog iets slingerends aan en dit was eenIMG_8961 vrouwtjes orang-oetan met een schattige baby aan haar vast. Dit was echt super leuk om te zien. Het was heel leuk om te zien hoe ze slingeren, eten, met hun mond bewegen, aan hun hoofd krabben en naar je kijken. Nadat ik een hoop foto’s had gemaakt met een grote glimlach op mijn gezicht ging ik weer terug. Op de terug weg schrok ik door een jonge orang-oetan die nog geen 3 meter voor me in de boom zat. Hij was nog niet zo oud (ik denk 7/8 jaar) en hij was heel schattig. Ik heb hem IMG_8977nog bewonderd toen hij wegklom en ergens hoog in de bomen ging zitten. Hierna pakte ik weer het bootje terug en toen had ik een afspraak met Dani (de tourguide die Conal me de avond ervoor had aangraden). Ik heb lang met Dani gesproken en uiteindelijk hadden we een mooi plan gemaakt voor een tocht van 3 dagen en 2 nachten door de jungle. Ik had er super veel zin in en kon bijna niet wachten op de volgende dag. De rest van de dag heb ik lekker rondlopen door het dorp en langs de rivier en heb ik lekker gedut in de hangmat die voor mijn kamer hing.

De jungle tocht
IMG_9002Met mijn kleine rugzak bij me met alleen het hoofdzakelijkeSAM_2174 erin gingen Dani en ik rond 9 uur op pad. Dani had zelf een grote geïmproviseerde rugzak bij zich (gemaakt van een grote rijst zak). In die tas zat alles om te overleven in de jungle: pannen, eten, water etc. We staken een houten loopbrug over en gingen omhoog de jungle in. Al snel zagen we de eerste wilde orang-oetan. Toen ik een stap naar voren zette kwam hij een stuk dichterbij. Het was zo leuk om te zien hoe de orang-oetan onze kant op kwam slingeren. Ik kon hem goed zien en kon ook wat mooie foto's maken. We liepen hierna verder en zagen vrij snel nog een orang-oetan met een baby om haar heen. De baby ging ook nog van de moeder af en ging zelf verder slingeren. Ik vond dat zo leuk om te zien! Vooral de kleine baby orang-oetan was zo schattig.

SAM_2219SAM_2229SAM_2261

Toen we weer verder liepen kwamen we een ranger tegen (iemand die het park beschermd) en hij vertelde ons dat er twee orang-oetans boven in een nest zaten. We vonden een spot om ze goed te zien. Weer een baby en een moeder. De moeder zat rustig, maar de baby was de hele tijd aan het spelen. We klommen daarna verder, wat goed pittig en zweterig was. Na een tijd wandelen kwamen we aan op een andere heuvel waar we nog is 3 orang-oetans zagen. Een moeder met twee jonge orang-oetans. Ik was helemaal blij dat ik zoveel orang-oetans had IMG_9031gezien, wel 8 in 1 ochtend :). Toen we bij de top van de heuvel aankwamen aten we lunch op een bananenblad: noodles, rijst, een gek samba ei en nog wat groenten. Ik moest wel met m’n handen eten, wat overigens best aardig lukte. Tijdens de lunch hadden we een prachtig uitzicht op de uitgestrekte omgeving en zag ik dat we best een goed stuk hadden geklommen. Na het eten daalde we een flink stuk naarIMG_9027 beneden richting een beekje, waar weleens schildpadden zaten. Sommige stukken naar beneden waren goed stijl. Helaas zagen we bij het beekje geen schildpadden. We daarna weer een stuk omhoog en daalde toen steil en glad af naar de rivier. Hier zouden we de nacht verblijven. We hadden het stuk echt rechtstreeks door de jungle gelopen in 1 dag. Andere mensen die we daar tegen kwamen hadden met een boog gelopen en zij hadden er twee dagen over gedaan om op SAM_2296dezelde plek te  komen. We hadden een soort afdakje met een zeil waar we onder sliepen op onze 1 cm dikke bedjes. Ik hielp Dani met hout hakken voor het kampvuur waar hij op ging koken. Ik was helemaal bezweet dus besloot ook maar even een duik te nemen in rivier. Dani had later heerlijk en veel eten gekookt. Ik geloof wel 1kg rijst en dan nog tofu, tempeh, tomaat, verschillende vegetables enSAM_2273 een lekkere saus. Maar t was echt zo lekker, dat ik wel 4 borden at. Helaas kon ik niet alles op krijgen, haha. Ik sprak nog leuk met Dani over van alles en toen gingen we slapen op het lekkere matje en een mini opblaasbaar kussentje.

IMG_9119Ik werd wakker en had eigenlijk heerlijk geslapen. Dani was toen al druk bezig met thee en ontbijt maken. Het was ook heerlijk wakker worden in de natuur. Voor het slapen gaan hoorde we de geluiden van de jungle en de rivier en ‘s ochtends werd ik hier ook mee wakker. Dani had serieus een sandwich gemaakt voor me van 8 boterhammen met daarop gebakken ei, tomaat, sla en nog wel meer. Ook dit wasG2663551 weer heel lekker. De tweede dag in de jungle was een zeer extreme dag. We gingen namelijk zelf met een manqeti een pad maken door de jungle. Eerst stak ik lekker in mijn onderbroek de stromende rivier over, om vervolgens een stuk via de rotsen te lopen en daarna weer een rivier over te steken. Nu begon dan de extreme wandeling. Met de manqeti in de hand liepen we de jungle in. Allereerst hadden we te maken met dicht begroeide ratan, dat is na bamboo het meest voorkomende in de jungle en had goed scherpe punten. Ik bleef er een aantal keren aan hangen. We liepen verder omhoog, wat redelijk goed te doen was, maar het was wel behoorlijk steil. Boven op de top van de heuvel aten we een heerlijke lunch bestaande uit heerlijke fruit en koekjes. Daarna vervolgde we onze weg naar beneden. Toen begon het nog extremer te worden, we moesten echt super stijl naar beneden lopen en de begroeiing nam ook toe. Het was ook heel glad en ik ging een aantal keer onderuit. Op een gegeven moment was het echt helemaal dicht begroeid en moest ik met de manqeti mijn weg banen door de jungle. Ik zag alleen maar dichte begroeiing en dacht echt hoe gaan we hier doorheen komen. Het werd G2673594ook nog eens gladder, wat voor een aantal slip partijen zorgde. Het was echt extreem wandelen en ik zat helemaal onder de viezigheid en schaafwonden. Nadat we door het onmogelijke stuk heen gekomen waren, kwamen we uit bij een beekje. We moesten dit beekje volgen, maar dat was niet eenvoudig. Er waren verschillende watervalletjes, we moesten dan uitwijken de jungle in, of overG2673618 boomstammen lopen. Ook waren hier de stenen heel glad, waardoor mijn wandelschoenen naar verloop van tijd meer waterschoenen werden. We maakte nog een paar paden met de manqeti en balanceerde op een boomstam. We kwamen toen weer helemaal vies en stinkend aan bij de rivier waar we die ochtend waren IMG_9108begonnen met wandelen. Ik was ook wel een keer of tien gevallen, had overal schaafwonden van de dikke begroeiing en de ratan en zag er niet uit. De rivier weer oversteken was nu geweldig. Ik zwom nog heerlijk in de rivier en genoot toen nog van het lekkere eten van Dani. Die avond begon het ook te regen, onweren en bliksemen. In de jungle komt dit allemaal stukken heftiger aan, vooral omdat we onder een paar vierkante meter aan zeil sliepen, maar ik vond het wel rust gevend om er mee te slapen.

IMG_9081De volgende ochtend werd ik weer fit wakker, ik had een beste tijd geslapen. Dani gaf me wat thee en welgeteld 8 boterhammen met suiker en banaan en later nog een tweede ontbijt met noodles, rijst, ei en groenten. De laatste dag was aangebroken en we gingen nu de rivier op lopen en terug tuben. Ik dacht dat het een makkelijke wandeling zou worden over de stenen, maar niks was minder waar. We liepen wel over de stenen, maar staken ook vaak de rivier over en soms stonden we tot onze nek in het water. De stenen waren hier ook weer heel glad, waardoor ik tot een paar keer toe in het water viel. Na een mooi stuk te hebben G2683633gelopen, maakte we de tubes aan elkaar vast en gingen we terug naar Bukit Lawang (waar we waren begonnen). Het tuben was ook echt gaaf. We hadden stokken waarmee we de richting konden bepalen. Het was vooral gaaf als de rivier versneld ging in een soort van waterval. Na een mooie, leuke 1,5 uur tuben en nog wat G2693641kleine thomas leaf apen en manqiet apen te hebben gezien kwamen we weer aan in Bukit Lawang. Dani bracht me nog met zijn scooter naar verschillende ATM’s zodat ik geld kon pinnen, maar geen een werkte. Dat vond ik niet zo erg, want het was een leuke rit met mooie uitzichten op de rijstvelden en achterliggende heuvels. Die avond heb ik lekker rustig aan gedaan en wat slaap ingehaald. Ik kon terugkijken op een super gave, avontuurlijke, mooie driedaagse jungle trip.

Berastagi
De volgende ochtend pakte ik vroeg de minivan naar Berastagi. Ik kwam hier al deIMG_9222 middag aan. Ik dropte mijn spullen in het hostel en ging toen de stad in. Berastagi is echt een marktplaatsje. Ik liep hier over de (beroemde) groente en fruitmarkt en probeerde wat lokaal fruit. Daarna liep ik weer terug richting mijn hostel en het verbaasde me dat (bijna) alle mensen me aanstaarde en een iemand vroeg zelfs ook of ik met zijn zus wilde daten. Ik sloeg het aanbod maar af en boekte in mijn hostel een tourguide voor de volgende ochtend vroeg om de Sibayak vulkaan te SAM_2335beklimmen. Hierna liep ik nog naar de heuvel waar ik een lift kreeg van Wale uit Wales. We zagen de actieve Semiyak vulkaan en we zagen zelfs een kleine eruptie. Eerst wilde ik die vulkaan beklimmen, maar dit was nu dus niet mogelijk. We zagen een super mooie zonsondergang, wat er super gaaf uit zag achter de vulkaan. Terug in mijn hostel at ik nog wat met twee wat oudere Nederlanders en ging ik vroeg naar bed.

SAM_2369De volgende ochtend stond ik om kwart voor 4 op. mijn tourguide haalde me op en we reden het eerste stuk met de auto naar het begin van de vulkaan. M’n tourguide was echt klein, maar wel heel aardig. We begonnen in het pikke donker te wandelen. Het was natuurlijk een rotsachtige omgeving, maar wel goed loopbaar. Sommige stukken waren steil, maar we hadden het tempo er goed in.SAM_2374 Toen we boven op de vulkaan waren genoot ik van het mooie aanzicht van de Berastagi en de witte stoom die uit de kraters van de vulkaan kwam. Toen begon het lichter te worden, maar helaas viel de zonsopgang tegen omdat het te bewolkt was. Ik kon toen wel het geweldig mooie rotsachtige vulkaanlandschap zien. Het G2843750was echt heel mooi en imponerend om op een vulkaan te staan. Ik liep rond om mooie foto's te maken. Dit was ook voor de lokale toeristen een kans om met mij op de foto te gaan. Een Indonesische man begon met vragen "hello mister, can I take a picture with you" en minimaal 60 mensen volgde, dus ik denk dat mensen meer foto's van mij hebben gemaakt dan ik van de vulkaan. Ik vond nog een mooi plekje waar ik van de omgeving kon genieten.

IMG_9250G2853753IMG_9243

Ik vervolgde hierna met de guide de weg via de jungle naar beneden. Ook dit was gaaf, vooral het begin was steil en erg glad. We moesten bukken om onder takken IMG_9251door te lopen en klauteren over de boomstammen. Er waren ook orang-oetans daar in de jungle, maar die had ik helaas niet gezien. Wel hoorde we de gibbon apen harde geluiden maken, maar ook deze hebben we niet gezien. De tourguide vertelde nog wat leuke weetjes uit over de flora en fauna en na 2,5 uur wandelen waren we weer beneden. De guide stond er helemaal van te kijken en zei dat ik een hele goede wandelaar was, haha. Na deze gave vulkaan ging ik begin van de middag Berastagi alweer verlaten om richting Lake Toba te gaan, het grootste meer van de wereld.

Wist je dat:

• Het Gunung Leuser National Park een van de grootste en best in stand gehouden jungles is
  • Orang-oetans individualistische beesten zijn
  • Orang-oetans hun baby 6-7 jaar met zich meedragen en daarna pas weer een andere baby kunnen krijgen
  • Orang-oetans net zoals koeien hun eten herkauwen
  • Het DNA van Orang-oetans voor 96,7 identiek is aan dan van mensen
  • Orang-oetans elke dag een nieuw nest maken om in te slapen
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Yvonne haase:
    27 maart 2015
    hallo niek leuke verhalen en goede ontdekkingen in de jugle mooie fotos ik zou zeggen geniet ervan wij zitten als alles klapt de 20 april in skri lanka ik hoop alles goed gaat en jouw een goede terugreis heel veel groeten met mijn voet en been gaat het vooruit yvonne
  2. W.hipke:
    27 maart 2015
    weer een fantastisch verhaal .Ik zou niet meer naar huis gaan als ik jou was. Goede reis verder en tot wederhoren groeten van allemaal
    uit zevenaar
  3. Teja en Chris:
    28 maart 2015
    Hoi Niek, Hier zijn we weer! Geweldig joh, die tocht door de jungle. Mooi dat je alleen met Dani kon gaan. Echt heel spannend.
    Nog 2 weken hè. Veel genieten op Bali. Groetjes van Teja en Chris.