Adventure in Um Phang & Sukhotai Kingdom

12 februari 2015 - Koh Lipe, Thailand

Um Phang
G0961286Vermoeid en wel kwam ik aan in Mae Sot. Ik had een lange reis gehad van 15 uur en nu moest ik ook nog eens 6 uur lang in een truck zitten (lonely planet zegt trouwens 4, maar het is echt meer) om in Um Phang te komen. Het was een truck waar je alleen op een kussentje zat en dus niet de meeste comfort had. Na twee uur rijden kwam een Thai op het geweldige idee om op het bagagarek op hetG0971289 dak van de truck te gaan zitten. Hij vroeg of ik ook d'r bij kwam zitten en ik dacht ja waarom niet, dan kan ik lekker om me heen kijken. Ik ging dus letterlijk op een stale bagagerek op het dak van een truck zitten in de kleermakerszit. Je kan wel zeggen dat dit hoogst niet comfi was, maar alle geweldige uitzichten en het proberen te communiceren met de Thai maakte dit meer dan goed. Eigenlijk gingen GOPR1308die 4 uur wel snel voorbij omdat ik zo genoot van de pure omgeving. De rit bestond uit 1219 bochten, veel mensen werden er ziek van, maar ik voelde me prima, ik moest alleen om de 10 minuten m'n benen strekken, haha. De truck rit was echt gaaf, we gingen over alle heuvels/bergen en kwamen door kleine dorpjes. We zagen veel bos en we waren dichtbij de grens van Myanmar.

Begin van de middag kwam ik met Micheal uit Frankrijk aan in Um Phang. Ik had SAM_0475hem in de truck ontmoet en we besloten samen op zoek te gaan naar een hostel. Gelijk zagen we al hoe Um Phang verschilt van de rest van Thailand. Mensen stonden naar ons te kijken, kinderen zwaaide en de bouw van de huizen was anders. We vonden een bungalow en gingen Um Phang verkennen. Um Phang is omringd door bergen en heuvels en er wonen veel mensen uit Myanmar. Een culturele mix dus. We besloten s' avonds maar zelf een scooter te huren voor de dag erna en daarmee op avontuur te gaan. Ik hou zelf ook niet zo van georganiseerde tours omdat je je dan (vaak) moet houden aan hun programma.

G0991334De dag daarna iets later dan gepland een scooter gehuurd, want ja ook deze Fransman was maar 45 min te laat. We reden weg op de scooter en merkte gelijk al dat ze veel power hadden. We wilde een eigen tour maken naar een waterval en national park, dus we probeerde met de scooter die kant op te rijden. De Fransman zei dat hij het wel wist, dus we gingen een kant op. Het was echt een gave route. Berg op en af en mooie uitzichten toen we uit het bos kwamen. Na eenFoto 16-01-15 10 31 10 heel stuk te hebben gereden (denk zo'n 50 km) had ik benzine nodig, dus we gingen een plaatselijk dorpje in. In dat dorpje stond (nog meer dan in Um Phang) iedereen ons met open mond aan te staren. We stopte bij een soort all in one supermarktje dat zich had gevestigd in een soort van garage. Dit was ook de enige plek voor de mensen in het dorp om hun boodschappen te doen. Het Foto 16-01-15 10 47 56geïmproviseerde benzine station was echt geweldig. Er werd voor ons benzine uit een vat gepompt en daarna via een slang in onze scooters gedaan. Na deze mooie ervaring gingen we nog met handen en voeten praten met locals en ze bij ons zitten. Bij deze bezine stop kwamen we er ook achter dat we op de verkeerde weg waren en dat de waterval die we wilde zien de andere kant op was. Er werd ons toen verteld dat we ook wel naar de Palatha waterval konden gaan. Wij gingen toen maar die kant op en stopte nog even om over een half ingestorte houte touwbrug te lopen. We kwamen er op het eind pas achter dat die aan de andere kant half was GOPR1343ingestort. We vervolgde onze weg naar de waterval. Het was echt een off road pad. We reden op allemaal bospaden met kuilen en uitstekende wortels. Op de weg naar de waterval pakte we zijweggetjes en genoten we van de bergen, het plattenland, de kleine houte huisjes, al het mooie groen en de buffalo's die aan het grazen waren. Aangekomen bij de waterval zaten de Thaise touristen ons gek aan G1001347te kijken. Ze vertelde ons dat we gek waren om met de scooter hierheen te rijden, maar ze konden er ook om lachen. De Palatha waterval was een mooie waterval midden in het bos. Ik ging lekker met m'n voeten in het water zitten, wat de kleine visjes wel leuk vonden want ik kreeg een gratis voetmassage. Met een zachte band voor de Fransman waren we weer terug gereden naar het dorpje, daar hadden ze er SAM_0513wat lucht ingedaan en toen konden weer verder. We reden verder op de grotere geasfalteerde weg. Op een gegeven moment zagen we een bord met wildlife national park. Wij dachten toen ooooh gaaf misschien kunnen we dieren spotten. We gingen dus die kant op, de weg werd wel steeds slechter. We reden op een off road pad bezaaid met stenen. Toen kwamen er 4 Thaise mannen voorbij op scooters. Wij deden een olifant na en vroegen of we de goede kant op gingen en zij zeiden dat we ze moesten volgen.10965441_805016652906147_309774049_n (1) Wij gingen dus met onze stadscooters achter de off road scooters aan. Tegen het eind van de middag waren we ineens in een wildlife park waar je kon camperen. De Thaise mensen vroegen aan ons slapen jullie hier? En wij reageerde daarop met tja we hebben geen slaapspullen, geen eten, geen tent of te wel helemaal niks. Later sprak ik met "the captian" een man van 74 die in het leger had gediend en nu werkzaam was als tourguide. Het was een geweldige vent. Hij zei ja je kan bij me wel in een tent slapen en ook mee eten. Dus we bleven toen slapen, zo zie je maar hoe een dag kan lopen.

Met de Fransman wilde ik de zonsondergang gaan bekijken. We gingen daarom 400 meter de jungle in op zoek naar een goede spot. We zagen toen een uitkijktoren en zijn toen daarop gegaan. De zon was al achter de bomen, dus die zagen we niet meer. Het werd toen wat schemeriger. We hoorde geluiden uit het hoge gras en toen ineens zagen we een soort van zwijn met een lange neus, ik heb alleen nog steeds geen idee wat het precies was. Maar toen kwam het: we zagenSAM_0521 vanaf de toren een wilde olifant van boven af de heuvel via het pad naar beneden lopen! Met een snel kloppend hart en mijn adem half ingehouden stond ik versteld van de olifant. Het was zo gaaf om een wilde olifant te zien en deze te zien lopen met z'n grote slagtanden en wapperende oren. Na deze super gave ervaring gingen we snel terug naar de camping. Op onze weg terug hoorde we allemaal geluiden uit de jungle komen en ook iets wat snel op ons af kwam. En toen we bijna bij de camping waren zagen we nog een olifant! Die was denk ik maar 10 meter van ons verwijderd en stond met z'n kont naar ons toe. We bewonderde de olifant en keken toe hoe die de takken en bladeren van een boom aan het opeten was. Met al deze sensatie in ons hoofd gingen we naar het diner. Daar vertelde we over de wilde olifanten en lieten we een foto zien. Ze stonden allemaal versteld. De tourguide aka "the captian" vertelde ons toen dat een olifant heel gevaarlijk is en vooral een olifant die uit de groep is. Toen dachten wij ohja eigenlijk was het wel gevaarlijk. Ze vertelde toen ook nog dat ze ons nooit hadden laten gaan als ze wisten dat we in 10962135_805016659572813_1433496246_nde jungle gingen. Gelukkig hebben we alles overleefd en konden we genieten van het heerlijke en uitgebreide avond eten. Ze bleven ook maar opscheppen en ik at van omelet, tot aan twee speciale soepen tot aan rijst. Toen zeiden ze probeer "nappie", dat is pittig. Dus ik besloot het te proberen. Ik kreeg wat nappie op een sla bad en at het op. De eerste 10 seconde waren oke, maar daarna heeft mijn tong een half uur in brand gestaan. Nappie is ook het meest pittige wat ze in Thailand kennen. Met een goed volle buik kregen we een Thais talige presentatie over de omgeving en de historie van Um Phang en de omgeving. We hebben dus Twee uur lang Thais geluisterd en naar plaatjes gekeken. Hierna liepen we naar buiten en stond ik versteld van alle sterren, er was echt een prachtige sterren hemel. Er was toen een kampvuur, waar iemand gitaar speelde en alle andere Thaise waren in een rondje om het kampvuur aan het dansen en zongen een Thais liedje. Wij deden maar gezellig mee, haha. Toen ging al het licht op de camping uit en gingen we met zaklantaars op zoek naar wilde dieren. We zagen eerst vaak groene ogen weerkaatsen op het licht, wat wel een goed teken is, want bij rode ogen is het een roofdier zoals een tijger. We zagen verschillende rendieren, een buideldiertje en een speciale blauwe vogel. Helaas geen tijger, maar daar zijn er maar enkele van. Hierna hebben we nog met de lokale Thaise werknemers op de camping whiskey gedronken uit een plastic zakje en wat goede verhalen verteld en gehoord bij het kampvuur. Daarna doken we onze tent in voor een paar uurtjes slaap, want de volgende dag moesten we al om half zes op om de zonsopgang te bekijken.

Ik had prima geslapen op een dun matje. Het was wel weer leuk om te kamperen. Toen ik uit de tent ging zag ik al de oranje gloed van de opkomende zon. Na wat koffie en een broodje te hebben gegeten, stapte we de truck in om de jungle in te gaan. We gingen naar de uitkijk toren waar we de zon zagen opkomen. HelaasSAM_0525 zagen we geen wildlife meer, maar wel een mooie, uitgestrekte jungle. Daarna pakte we de truck weer verder en reden we midden door de jungle. Ik moest vaak bukken voor takken omdat ik in de pick up truck stond. We kwamen op een plek waar dieren zich verzamelen en hun behoefte doen. We zagen een hoop SAM_0539olifanten poep en wat voetsporen. Ik dacht op een gegeven moment een olifant te zien, dus riep the captian en hij dacht ook dat het een olifant was. Iedereen kwam er bij staan, maar met de verrekijker zagen we niks. We reden door de jungle terug en gingen nog naar een museum over de omgeving. Hierna namen we afscheid van alle mensen die we hadden ontmoet en pakte we de SAM_0546scooter om via het mooie stenen pad terug te gaan. Op onze terugweg staken er 20 meter voor ons nog 3 wilde buffalo's over. Gelukkig was het voor ons en niet toen wij er reden. Op de terugweg zijn we nog een paar mooie off road paden ingegaan. We checkte hierna in bij het Um Phang Resort van the captian. Hij had een goede, speciale prijs voor ons en altijd gratis oploskoffie!

10962229_805015886239557_1748694542_n (1)In de middag reed ik samen met de Fransman naar een grot toe. We waren de enige in de grot. De Fransman deed zijn hoofdlamp aan en ik de zaklamp op mijn iPhone. De binnenkant van de grot was erg mooi. Allemaal kristallen en indrukwekkende druipstenen. Eerst was er een breed pad waar je kon lopen, maar beetje bij beetje werd dit pad smaller. Hierna moesten wij ons eerst manoeuvreren door smalle doorgangen en later zelfs ook klimmen en kruipen door een gat waar we maar net doorheen konden. Op een gegeven moment werden de afgronden naar beneden veel dieper. We klommen, maar als we zouden struikelen10984753_805015832906229_1047652_n of vallen konden we zo'n 50 meter naar beneden vallen. Ik was dus goed blij met mijn wandelschoenen. Na via een stuk bamboe en rots te hebben geklommen zag ik licht. Ik dacht aah mooi de uitgang en wij liepen erheen en toen bleek dat we midden ergens in een bos waren.. We waren dus te ver de grot ingegaan en moesten weer terug. Op de terugweg zijn we bijna twee keer verkeerd gelopen, maar door mijn richtingsgevoel hebben we uiteindelijk toch de uitgang weten vinden. We dronken daarna een wel verdiend biertje. Die avond hebben we nog ergens goede pad thai gegeten, voetbal gekeken met de locals en darts gespeeld.

GOPR1504De volgende dag gingen we dan eindelijk naar de Thee La Su waterval. De waterval waar we eigenlijk de eerste dag heen wilde gaan. We gingen met de pick up truck omdat het met de scooter echt een onbegonnen zaak was. De weg naar de waterval is namelijk off road keer 100. Ik stond weer in de pick up en zag de auto over allemaal dikkke modderwegen gaan met soms goede plassen en weer heuvels opSAM_0575 en af. Na een rit van twee uur kwamen we aan en moesten we eerst nog even lopen. Toen zagen we de Thee La Su waterval en het was super gaaf! Het was echt een inmens mooie waterval midden in het bos. Deze waterval is de hoogste en breedste van Thailand en wordt ook gezien als de mooiste. Hij is 5 voetbal G1121643velden breed en zo 200-300 hoog. We genoten echt van de waterval en besloten om naar het hoogste te punt te lopen. We liepen via water, stenen en grond omhoog. Aangekomen bij het hoogste punt was ik in het water gesprongen en probeerde ik naar de waterval toe te zwemmen. Er was flink wat stroming en de waterval plensde in m'n gezicht, maar het lukte me toch om tussen twee watervallen te komen. We zwommen nog wat en gingen daarna weer met de truck terug.

De volgende dag stonden we vroeg op om na de geweldige avonturen in Um Phang weer de truck terug te pakken. Op de terugweg hadden we weer te maken met 1219 bochten en allemaal mensen die moesten kotsen (behalve de Fransman en ik). We kregen nog wat banana sticky rice op een bananen blad en kwamen om 2 uur weer aan in Mae Sot. Vanaf daar we vervolgde ik mijn weg naar Sukhotai: het eerste konikrijk van Thailand.

Sukhothai
SAM_0644Begin van de avond kwam ik aan in Sukhothai. Ik stapte de mini van uit en gelijk kwam Franzy, een Duits meisje, naar me toe en ze vroeg waar ik heen ging. Ik besloot om samen met haar en twee andere Duitsers op zoek te gaan naar een hostel. We vonden er een in de oude stad met tegenover ons een ruïne van Sukhothai. Ik at nog wat me het Duitse meisje en daarna hoorde we allemaalSAM_0634 muziek en vuurwerk. We gingen kijken en toen bleek er een festival te zijn om de koning te bedanken voor het vestigen van de stad. Er waren allemaal leuke en mooie lichtjes en heel veel soorten eet kraampjes en optredens. Hierna zag ik dat ook alle ruïnes waren verlicht. Dit gaf een heel mooi effect.

SAM_0726De volgende dag had ik een fiets gehuurd en ben ik samen met Franzy gaan rondfietsen. Eerst bekeken we de ruïnes in de oude stad. Ook deze waren imposant, maar ik moet zeggen dat ze minder groot waren dan die van Ayutthaya. Ook vond ik de bouwstijl anders. Hier in Sukhothai werd namelijk meer stucwerk gebruikt dan in Ayutthaya. Verder verschilde de omgeving waar de ruines stonden ook erg. In G1141660Sukhothai is dit een mooie, natuurlijke omgeving met palmbomen en bij Ayutthaya staan ze gewoon langs de weg en is eromheen gebouwd. We zagen verschillende ruïnes waarvan ik vooral twee grote staande buddhas imponerend vond en een ruïne met stenen olifanten sculpturen. We besloten om verder om de ruïnes te fietsen en de omgeving te verkennen, we pakte wat smalle straatjes en zagen mooie uitzichten op de bergen.

s' Avonds ging het Duitse meisje weer weg en ging ik op zoek naar eten. Ik stopte ergens waar ik een Thai zag zitten met een oranje Real Madrid voetbalshirt. Ik sprak hem aan en binnen de kortste keren werd ik uitgenodigd om aan tafel te zitten en Thaise whiskey te drinken. Ik bestelde ook maar wat eten en had een gezellige en grappige avond.

De laatste dag in Sukhotai besloot ik om lekker rustig aan te doen. Ik sliep wat uit, had een super lekkere gevulde omelet en vond een goed internet cafe om mijn blog te posten. Hierna had ik mijn eerste Thaise massage van een uur. De masseuze legde me in de raarste posities en masseerde mijn hele lichaam. Ze masserde zelfs de binnenkant van mijn ogen... Na deze massage kon ik wel heerlijk ontspannen de avond bus pakken naar Chiang Mai.

Wist je dat:
- De lokale thaise whiskey geen whiskey is, maar rum
- Het niet zeker is dat Sukthotai het eerste konikrijk is, maar dat dit wordt aangenomen
- Een complete orginele Thaise full body massage 2 uur duurt
- Een massage van een uur maar vijf euro is
- De jungle in Um Phang een van de meest ongerepte is van Thailand
- Rond Um Phang de provincie maar 200 olifanten leven en 40 tijgers

1. W.hipke:
    12 februari 2015
    weer een prachtig verhaal dat je het op kan brengen zulke verslagen te schrijven als je de hele dag op reis bent klasse!!

Met die olifanten dat is wel kicken maar die dingen zijn in Burgers Busch heel anders . Zo zwaar als ze zijn,dat zie je niet aan te af als ze zich in beweging zetten; die duizenden kilo"s lopen beter
    als ik op de 100meter. Veel plezier en de groeten van allemaal
  2. Teja en Chris:
    12 februari 2015
    Hoi lieve Niek, Wat spannend zeg. Een goed idee om met een scooter een beetje verder te gaan dan gebruikelijk. Zo beleef je alles wel heel intens, he'! Het zijn echt prachtige verhalen. Na zulke ervaringen is het heerlijk uitrusten op een van de vele eilandjes in het zuiden. even lekker bijkomen Er komt nog heel wat moois!!!!!!!Veel liefs van Teja en Chris.
  3. Margriet:
    13 februari 2015
    Ha Niek,
    ik heb weer genoten van je verhaal.
    Ik ben jaloers op al die avonturen die je meemaakt en al die gastvrije mensen ontmoet. Blijkt nu maar weer dat wij maar stijve Hollanders zijn en in paniek raken als er iemand onverwacht komt eten. Hoe minder je hebt, hoe gastvrijer.
    En......je hebt eindelijk een echter Thaise massage gehad. Dan kun je nu naar huis......(grapje)
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal.
    Groetjes, Margriet.
  4. Willyhipke:
    15 februari 2015
    Hoi Niek, geweldig dat je zo geniet van je vakantie.
    je maakt heel wat mee en je kunt het ook mooi beschrijven.
    Maak het niet te spannend voor je ouders.
    Groetjes Otto en Willy
  5. Masha:
    16 februari 2015
    Lieve niek!

Ik lees met plezier al je (lange!) reis verhalen. ben blij dat je het zo naar je zin hebt! en zo geniet en stoere dingen mee maak!

heel veel plezier nog!

ik mis de koffie momenten samen wel hoor en jou natuurlijk

xx
  6. John Spieker:
    26 februari 2015
    Niek,
    die verhalen van je mooie reis werken verslavend. Ze blijven boeiend en leerzaam, Nappie zal ik zeker onthouden, dat kun je maar beter links laten liggen. Ik neem aan dat jij er niets aan overgehouden hebt?