Chiang Mai & Mae Hong Son Loop

17 februari 2015 - Singapore, Singapore

Chiang Mai
In de late avond kwam ik aan in Chiang Mai. Samen met Felix, een Duitser pakte ik een tuk tuk. Ik had eerst een hostel gevonden. Daarna ben ik met Felix meegelopen, hij vond een ander hostel en daar zag ik Mads, de Deen die ik ook in de bus naar Chiang Mai had ontmoet. Ik dronk gezellig met hem een biertje tot dat de bar dicht ging. Hierna ging ik terug naar mijn hostel, alleen ik was de verkeerde kant opgelopen omdat alles op elkaar lijkt in de oude stad. Toen sprak een Amerikaanse jongen (Alex) mij aan om te vragen waar een bepaalde bar was. Ik zei tegen hem geen idee man ik ben zelf opzoek naar m'n hostel. We raakte aan de praat en vonden m'n hostel. Daarna gingen we op zoektocht naar een biertje en we kwamen er achter dat veel bars al sloten om 1 uur 's nachts. Uiteindelijk vonden we een take away biertje en hadden we een gezellige avond.

G1161667De volgende dag had ik afgesproken met Alex uit Los Angeles en met Felix de Duitser. We gingen een dag sightseenen door de oude stad van Chiang Mai. We kwamen bij de eerste bijzondere tempel aan: Wat Chedi Luang. De archictectuur van deze tempel was ook weer verbluffend, maar ik stond vooral te kijken van het interieur. Het interieur was een van de mooiste die ik had gezien. Ze hadden overal een soort van gouden boekenleggers opgehangen met allemaal glinsteringen en dit contrasteerde heel mooi met het plafond, de pilaren en de buddha. Daarna gingenSAM_0775 we naar een gave ruïne waar stenen olifanten op waren afgebeeld. Toen gebeurde er iets grappigs. Felix, Alex en ik waren aan het praten over Buddhistische monniken en dat we graag meer over hun leven wilde weten en toen zagen we een bord met Monk Chat, oftewel praat met een monnik. Wij lieten er geen gras SAM_0785over groeien en schoven met een monnik aan tafel. Het gesprek met de monnik was zeer verhelderend en interessant. Ik kon al mijn vragen stellen en zo kreeg ik een beter beeld van het leven van monniken. Daarna hebben we lekker in de oude stad gelopen en om ons heen gekeken. 's Avonds zijn we naar de Night Bazaar gegaan, daar werd een nachtmarkt gehouden. Alles was duur en de mensen warenG1181675 niet zo gediend van afdingen. We aten wel wat lekkere fried bananas. Na wat take away pilsjes van de 7/11 gingen we naar een club. Aangekomen bij de club stond iedereen buiten en binnen te dansen en was er een goede en gezellige sfeer. Ik heb daar veel leuke mensen ontmoet en gedanst met de Thaise locals.

11004929_808133355927810_232338062_nNa wat uurtjes slaap hebben we de dag daarna een scooter 11004154_808133359261143_1161829470_ngehuurd en zijn de berg bij Chiang Mai opgereden. Boven op de berg was namelijk een gave tempel. Op de weg naar boven hadden we nog genoten van mooie uitzichten op Chiang Mai. Eerst reden we langs de tempel om via een smalle weg een mooi uitzichtspunt te bereiken, we hadden zicht op allemaal mooie groene bergtoppen. Hierna waren we afgedaald naar munk village, een klein dorpje waar ze allemaal leuke dingen verkochten en heerlijk eten hadden. We hebben daar lekker rondgelopen en om ons SAM_0805heen gekeken. Na dit leuke dorp gezien te hebben, gingen we de tempel op de berg bekijken. We moesten wel eerst heel wat traptreden op, maar het was het waard. Het was een gave tempel met veel goud en belletjes waar geliefde hun naam opschreven. De afdaling naar Chiang Mai was koud en in de stad zelf zaten we vast in het verkeer. 's Avonds hebben we gezellig wat gegeten met de Deen en de Canadees die ik ook in de bus had ontmoet en toen gingen we samen naar een Muay Thai Boxing wedstrijd. Het was mijn eerste Thaise boks wedstrijd en 11014788_808134359261043_1946675550_nhet was leuk om mee te maken. Het waren internationale gevechten en een Nederlandse dame sloeg een Thaise vrouw in de eerste ronde knock out. Dus niks Thai boxing: Dutch boxing! Na veel gevechten te hebben gezien zijn we met een hele groep in een truck gestapt en naar een club gegaan. Eerst naar een reggea bar en toen naar de bekende club. Daar had ik een hoop Denen ontmoet, waarmee ik ben opgetrokken. Toen de club sloot gingen we nog naar een andere die langer open was. Op de terugweg hiervan nog een lekker snackje gehaald en vroeg in de morgen maar een paar uur slaap gepakt.

De derde volle dag in Chiang Mai begon met een scooter ritje naar het vliegveld omdat Alex een ticket nodig had. Hierna hebben we de rest van de dag rustig aan gedaan. Ik had nog gepooled met Mads, de Deen. Tegen het eind van de middag waren we naar de zaterdagsmarkt gelopen, waar ze allemaal leuke dingen hadden. Het was er wel druk, maar we konden nog lopen. Om 6 uur 's avonds werd er een Chiang mai chillingsnummer voor de koning gespeeld en toen was iedereen stil en niemand bewoog. Dit gebeurt trouwens elke avond in Thailand, maar het was voor mij de eerste keer dat ik dit meemaakte. Ik at daarna twee banana pancakes als avond eten. Met de groep dronken we nog een laatste cocktail omdat Alex terug ging naar Los Angeles en de rest verder ging reizen.

Scootertrip: Mae Hong Son Loop
Ik ging samen met Felix, de Duitser, en Conal, de Canadees die ik ook in de bus had ontmoet, een scooter trip doen. We gingen het Noord-Westen van Thailand verkennen met de scooter. De route die we gingen rijden stond ook wel bekend als de Mae Hong Som Loop. De ochtend toen we weg wilden rijden begon al goed, Felix had een boete gekregen omdat hij zijn scooter verkeerd had geparkeerd.

Chiang Mai - Doi Inthanon - Mae Chem
11012299_808133345927811_2103246256_nMet wat vertraging stapte we op onze scooter. Het eerste stuk was nogal saai en alleen maar een soort snelweg, maar na 50 km werd de weg leuker en uitdagender. Eerst zagen we een bord met waterval 15 km, dus wij dachten leuk, daar gaan we heen. Maar toen we net 2 km op weg waren naar de waterval kreeg Felix een spijker van 10 cm in zijn band.. Gelukkig was er een scooter reparateur dichtbij en was een local zo vriendelijk om de scooter te transporteren in zijn zijspan. Toen de scooter weer gemaakt was, besloten we maar om de waterval over te slaan en richting de hoogste berg van Thailand te rijden, de Doi Inthanon. We betaalde de entree en kwamen zo Doi Inthanon national park binnen. We reden glooiendSAM_0819 omhoog en op onze weg zagen we ineens een waterval. We stopte daar en genoten van dit natuurlijk wonder. We liepen helemaal langs de waterval omhoog, wat best pittig steil was. Bovenaan aangekomen konden we op een rots zitten en zo zien hoe het water zich een weg naar beneden vond. Hierna vervolgde we onze weg 11005976_808139215927224_1620430128_nnaar de hoogste piek van de berg. De weg omhoog was erg mooi. We zagen uitgestrekte rijstvelden waar de zon mooi op stond. Voordat we bij de top waren hadden we een super uitzicht van alle omliggende bergen. We stopte, genoten en maakt een aantal mooie panoramische foto's. Toen we verder omhoog reden werd het steeds kouder (4 graden), het was ook al na vijven, dus we moesten10994829_808139205927225_654958095_n opschieten om nog wat te zien. Toen we aankwamen bij de top was het uitzicht niks, we zagen alleen mist, maar we konden wel zeggen dat we op de hoogste berg van Thailand waren geweest en deze was 25..... Meter hoog. De afdaling was wel echt geweldig. De zon ging onder en zo had je fantastische uitzichten op de bergen met een ondergaande rood/oranje zon. We stopte nog op een mooi uitzichtspunt waar we wat gave foto's konden maken van de zonsondergang. We zagen vanaf het punt de hele omgeving wat een super mooi contrast vormen met de zonsondergang. De afdaling hierna was ook zo mooi. We hadden allemaal scherpe haarspeldbochten en zagen in onze ooghoeken de bergtoppen met een uitgestrekte oranje gloed. De zon was toen al weg, maar de oranje gloed hing er nog.

SAM_0834SAM_083811004083_808139199260559_1122421944_n

Na de uitdagende afdaling kwamen we in de avond aan in Mae Chem. Dit was een lokaal stadje en we vonden ergens een bungalo. Toen hebben we echt lokaal aan de straat gegeten. Ik had rijst met bruine eieren, haha. Het klinkt vies, maar het was lekker en smaakvol. Na het eten hoorde we muziek, dus we gingen daar op af. We kwamen aan bij een soort festival. Daar was weer een Muay Thai boxing wedstrijd, alleen dit keer met kinderen tussen de 12-18. We keken naar de wedstrijd en alle locals keken ons aan. Na verloop van tijd gingen we met ze gokken om wie er zou winnen. We zagen ook nog een soort van modeshow en allemaal eet kraampjes. Ik at nog een larve en we zeiden onze gok vrienden gedag en gingen toen terug naar de bungalo.

Mae Chem - Khun Yuam - Mae Hong Son
SAM_0846De weg naar Khun Yuam was heel mooi! We reden tussen de bergen door. We gingen berg op en berg af en hadden brede uitzichten op de omliggende bergen. Het was zo gaaf omdat we bijna de enigen op de weg waren. We stopte vaak om van het uitzicht te genieten. De weg hier was niet altijd even goed en soms moestenSAM_0857 we zigzaggen om de gaten te ontwijken. We aten wat in Khun Yuam en vervolgden onze weg. De weg naar Mae Hong Son was erg goed! We konden de bochten goed aansnijden en zo met redelijk wat vaart rijden. Toen we bijna bij Mae Hong Son waren stopte we nog bij een leuk houte koffie huisje en daar konden we mooi tussen 11004442_808139182593894_534304020_nallemaal bergen doorkijken. We waren bijna bij Mae Hong Son en toen zagen we een bord met hot spring. Daar gingen we toen heen. De hot spring was ook echt goed hot. We genoten ook van het uitzicht met palmbomen, rijstvelden en de bergen op de achtergrond. We vonden een hostel in Mae Hong Son en gingen deSAM_0868 straat op voor wat street food. Ik at wat heerlijke gefrituurde knapperige vegetables, zoete knapperige sticky rice en wat pad thai. Met Conal had ik nog wat biertjes gedronken en toen zijn we terug gegaan naar onze bungalow.

Mae Hong Son - Soppong - Pai
11009057_808139175927228_973616467_nDe weg naar Mae Hong Son was eveneens mooi! De route was glooiend met af en toe uitzichten en stukken door het bos. Op een gegeven moment zagen we op een bord staan: waterval 450 meter. Dus wij gingen die kant op, maar zagen nog geen waterval nadat we al een aantal kilometers hadden gereden. Wel zagen we een bord met grot 5 km, dus wij dachten dan gaan we daar wel heen. Alleen de weg naar de grot toe werd steeds meer off road. Er waren ook heel veel pick up trucks en scooters, dus wij dachten eerst die grot en waterval moeten wel heel geweldig zijn. Na wat vragen bleek echter dat het die dag de begrafenis was van een 'big monk' en mensen kwamen daarvoor naar de stad. We reden wel 20 km op de11012319_808139165927229_2109723779_n oranje stoffige off road weg en vroegen toen nog een keer waar de waterval was, waarop iedereen zei rechtdoor! Op een gegeven moment moesten we omdraaien omdat Conal weinig benzine had. We hoorde toen ook dat de waterval geen 450 meter verderop was, maar 45 km. We hadden het dus blijkbaar alle drie verkeerd gelezen. We gingen terug op de hele stoffige zanderige oranje off road weg. Toen we weer op de gewone weg waren, zagen we hoe vies we waren geworden. Ik was letterlijk een en al stof en toen ik mijn zonnebril afdeed zag je mijn hele gezicht vies behalve rondom m'n ogen. Het was dus een leuk, ontzettend SAM_0883stoffig ritje. We reden over de bergen verder en hadden weer gave uitzichten. Op de afdaling van een berg slipte Felix en viel hij. Zijn hele been zat vol met schaafwonden en ook zijn arm. Gelukkig waren het alleen maar schaafwonden. We gingen wel naar een ziekenhuis toe om het te laten schoonmaken en verbinden. Het ziekenhuis zag er eigenlijk best wel prima en schoon uit voor een klein dorpje. Met een ingepakte Felix vervolgde we onze weg naar Pai. We kwamen omringd door bergen Pai binnen rijden. We reden door het straatje met alle11012320_808133312594481_317758568_n eetkraampjes en ik keek mijn ogen uit wat ze wel niet allemaal hadden. Snel namen we een douche om het stof van ons lichaam te wassen en gingen we de straat op. Ik zag zoveel lekker eten, dat ik alles wilde proberen. Uiteindelijk had ik die avond vegetarische samosa, dumplings, maiskolf, 3 springrolls en een gefrituurde aardappel op een stokje gegeten. Ja, ik voelde me dik, haha. Die avond hebben we nog in cocktail bar gezeten en een kaartspel gespeeld.

Rustdag in Pai
11004960_808135665927579_1791783099_nWe besloten om in Pai te blijven en er een lekker rustig dagje van te maken. We pakte de scooter en gingen naar Pai Canyon. Het is moeilijk uit te leggen wat het is, kijk daarom maar naar de foto. Wij liepen en klommen op die paden en hadden geweldige uitzichten op de bergen. Het was echt super mooi daar. Lekker klimmen en wandelen en genieten van de prachtige omgeving. Ik had slippers aan en dat was af en toe niet zo handig, ik slipte een paar keer, maar viel gelukkig niet haha. Hierna reden wSAM_0923e verder naar een waterval toe. Was een aardige waterval, maar hij was wel goed koud. We liepen weer naar de bovenkant van de waterval en reden terug naar Pai. Daar hebben we een beetje rustig aan gedaan en de zonsondergang bekeken bij de tempel op de heuvel. Meer mensen zaten daar en je kon mooi zien hoe de zon achter de bergen verdween. Later op de avond hadden we weer wat heerlijke Pai streetfood geprobeerd en wachtte we op Mads, de Deen die ons op kwam zoeken. Met Mads heb ik voor de eerste keer shotgun gedaan met een bier blikje. Je maakt dan een gat in de onderkant van je blikje om te kunnen drinken en dan als het blikje normaal open maakt aan de bovenkant, komt er allemaal lucht bij zodat het bier snel uit de onderkant van het blikje komt. De eerste shotgun was een half succes omdat de helft naast mijn mond ging. We hadden nog een gezellige avond met z'n allen, dronken wat bier en speelde een kaartspel.

Pai - Chiang Dao - Chiang Mai
10984683_808133302594482_1496976204_nHet eerste deel van de route was het mooist, omdat je11004155_808133332594479_400795706_n de gave bergen zag. Hierna werd het meer bosrijk en had je incidenteel een mooi uitzicht. Wel was de weg heel gaaf met alle bochten. We stopte nog ergens om te wandelen en ergens om van het uitzicht te genieten in combinatie met de bochtige weg. We reden helemaal door naar Chiang Dao, waar je een mooie grot hebt. Helaas konden we de grot niet bekijken, omdat we te weinig tijd hadden. Begin van de avond brachten we de scooters terug en evalueerde we de scooter trip met twee keer avond eten omdat we niet hadden geluncht.

Muay Thai Boxing les in Chiang Mai
Ik wilde graag de lokale sport proberen, dus nam ik een 3 uur durende Muay Thai boksles. Ik werd opgehaald door een tuk tuk die me afzette op een soort van industrieterrein. Daar ontmoette ik mijn leraar. Eerst kreeg ik een Thai boks broekje aan en toen werd ik helemaal ingesmeerd met olie om mijn spieren warm te maken 11012325_808133309261148_782013710_nen om ze te beschermen. Eerst moest ik 60 rondjes lopen, touwtje springen en op een auto band springen voor mijn houding. Daarna kwam het 'echte' werk. Ik werd voor de spiegel gezet en ging oefenen hoe ik moest slaan. Daarna kreeg ik ook instructies hoe ik moest schoppen en hoe ik een knietje moest geven. Daarna ging ik met mijn leraar sparren. Dat was echt geweldig. En het was gaaf om een high kick te geven en dan het geluid te horen. We hadden een paar potjes gespart en toen was ik al goed kapot. Ik zweette me een ongeluk, maar ik moest nog verder oefenen op de bokszak. Zowel met slaan, knietjes geven en trappen. Na 3 uur training voelde ik me voldaan en ik vond het super gaaf om de lokale sport uit te proberen.

De rest van de dag heb ik gebruikt om mijn blog te posten en om verder mijn reis te plannen. 's Avonds pakte ik de nachtbus terug naar Bangkok. 's Ochtends om 6 uur kwam ik aan in Bangkok. Ik heb de dag Bangkok gevuld met socializen via Skype en Whatsapp met vrienden en familie en mijn blog schrijven. 's Avonds pakte ik weer de nachtbus. Dit keer om te gaan relaxen in Ko Phayam, een tropisch eiland.

Wist je dat:

• Ze voor een half uur repareren van een scooter maar 4 euro vragen
  • Pai maar een klein dorpje is en dat het door backpackers nu populair is geworden
  • Er een VIP bus is waar je bijna in je stoel kan liggen en zelfs een soort van stewardess hebt die eten en drinken komt brengen
  • Een ziekenhuis bezoek voor het verbinden van de wonden maar vijf euro kost
  • Monniken zich aan 317 regels moeten houden

1. Willyhipke:
    17 februari 2015
    Leuk om dit allemaal te lezen Niek roept allerlei heinneringen op toen ik daar was.
    Heerlijk om zo te genieten en zoveel mensen uit allerlei landen te ontmoeten.
    Nog veel reisplezier veel groetjes Otto en Willy
  2. Anoek:
    17 februari 2015
    Hey niek wat gaaf zeg wat je allemaal ziet en gedaan hebt echt geweldig dit om je reis verhalen te volgen lezen top niek nog heel veel reisplezier gr anoek
  3. Maaike bergman:
    18 februari 2015
    Hoi niek,
    Joep heeft je verslag voorgelezen tijdens de koffie. Wat een mooie verhalen!
    Groet, Maaike
  4. Teja en Chris:
    19 februari 2015
    Hoi Niek, Hier zijn we weer. Wat een ervaringen in zo'n korte tijd. Wij wandelen wat en lezen wat kranten of een boek , terwijl jij op je scootertje een flink stuk door Thailand reist. Wat een mooi landschap in het noordwesten. Ik zou wel even achterop dat brommertje hebben willen zitten. Mooie foto's van die streek. Wij gaan zaterdag dia's kijken van Maleisië. Daar ben je niet lang he?.Singapore alweer voorbij, hoorde ik van Cor. Maar eerst komen de verhalen van de eilandjes nog. We zijn benieuwd. Lieve Niek, een goede tijd verder, veel plezier!
    Groetjes, Teja en Chris.
  5. John Spieker:
    4 maart 2015
    Weer een boeiend verslag om te lezen, wat zul jij straks weer moeten wennen aan bloemkool met een papje na al dat andere eten.