Relaxen in Koh Phayam & snorkelen op Koh Lipe

27 februari 2015 - Penang George Town, Maleisië

Ko Phayam
zee phayamNa een lange reis van 18 uur kwam ik aan in Koh Phayam. Ik had de reis lekker relax laten regelen door een reisorganisatie. Hierdoor had ik nog een ontbijt en een hotspring voordat ik op de boot ging naar Koh Phayam. Tijdens de bootreis zag ik een paar gave zee arends, mooie beesten waren dat met hun witte kop en gele snavel. Toen de boot aanlegde zag ik het al gelijk, een wit strand, blauwe zee en palmbomen. Het perfecte plaatje dus. Ik pakte een scooter taxi en werd naar eenkoh phayam bar hostel gebracht. Na wat zoeken vond ik een prima bungaloowtje aan de zee voor maar 6 euro. Ik hoefde serieus maar tien meter te lopen om het strand en de zee in te springen. En vanuit me raam zag ik de zee en het strand. Het was dus geen verkeerde plek en ik kon nu heerlijk gaan ontspannen van de 6 weken reizen die sunset koh phayam 2ik er al had opzitten. Ik at eerst wat Rat Nah noodles en genoot van het uitzicht op zee. Hierna een stuk over het strand gelopen en een duik genomen in de heerlijke warme blauwe zee. Koh Phayam is een anadaman eiland en de zee was warmer dan normaal op andere eilanden. Ik zag een mooi zonsondergang. Het was gaaf om de oranje gloeden van de zon op zee te zien, dat had een heel mooi effect. Ik speelde nog wat darts met de chinees wiens naam uitgesproken wordt als onze P, dus dat was makkelijk te onthouden. Ze spelen hier niet op de normale manier darts maar je moest verschillende cijfers, bulls, tripel en dubbel drie keer raken. Avonds heb ik nog samen met de eigenaar (Ruud) en wat andere mensen Thais voetbal gekeken en nog wat gedart.

De volgende dag word je wakker en dan besef je jezelf nog meer "wauw" ik ben opzicht vanaf bar een tropisch eiland. Ik had nu lekker tijd om me blog te schrijven dus daar besteedde ik wat uren aan. Maarja het was zeker niet verkeerd om op zo'n plek lekker je blog te typen. Het viel me ook op dat het strand heel rustig is. Ik verbleef op Long beach, wat inderdaad een lang uitgestrekt strand is maar ik denk als je het hele strand afkijkt er altijd maar maximaal 20 mensen in de zee zijn of op strand lopen. Heerlijk rustig dus en terwijl alle guesthoses/bungalows vol zijn. Wat ook nog leuk is om te vermelden is dat er geen autos mogen komen op Ko Phayam, alleen scooters en fietsers. Je had ook maar een smak weggetje hier lopen die chill ko phayamoverigens vol zat met gaten en slechte stukken. In de middag ben ik eventjes het dorpje ingelopen voor wat water en cashnewnoten die hier worden gemaakt. Daarna lekker weer ontspannen, gezwommen en gewandeld. Avonds Ping Pong gespeeld met de chinees en wat biertjes gedronken met de mensen hier bij de bar en natuurlijk darts gespeeld.

De volgende dag had ik alles voor me blog weer bijgewerkt. En toen kwam het ritueel weer van zwemmen, lopen en in een ligstoel in slaap vallen. Avonds ging ik naar een Full Moon Party in de hippie bar. Het was een stuk van me bungalow chinese mattiesvandaan maar ik kon samen op de scooter met Dirk, de duitser die al enkele jaren 6 maanden overwinterd op Koh Phayam. De bar was gaaf, met allemaal hout en vele verschillende plekken en ruimtes. Het was natuurlijk ook aan het strand, dus daar kon je ook feesten. Ik kwam daar weer me chineze en zuid koreaanse vrienden tegen en had een gezellige avond.

sunset koh phayam 3Na wat uurtjes te hebben geslapen ging ik maar weer lekker een dagje relaxen en me belevenissen in Koh Phayam opschrijven. Tijdens het wandelen vond ik nog wat mooie schelpen en in de zee werd ik helemaal overdonderd door een big ass golf. Avonds nog heerlijke barracuda vis gegeten en daarna lekker biertjes gedronken in de bar en voor het eerst gewonnen met ping pong.

De volgende morgen wilde ik een fiets gaan huren. Ik probeerde twee fietsen maar beide waren echt slecht en ze wilde dr nog best veel geld voor ook. Zonder een fiets ging ik maar even terug voor kokosnoot bij me bungalow. In de middag ging ik met dirk de duitser naar de pier. Daar toch maar een goedkope scooter gehuurd met de gedachte dan ga ik wel meer wandelen. Met de scooter had ik alles verkend rond de pier. Ik zag een tempel met een grote buddha en een tempeltje op het water. Hierna kwam ik nog bij een mooi uitzichtspunt. Op de weg terug kwam ik Ville de Fin tegen, met hem nog een pilsje gedronken en terug gegaan naar me bungalow waar ik weer in de warme zee dook en lekker ging relaxen op een ligstoel.

villageIk stond de volgende dag redelijk vroeg op omdat ik een wandeling wilde maken naar een "sea gypsy village". Dat was een plek waar de lokale inheemse bevolking woont. Ik liep door het bos/jungle (wel een echt pad) naar het dorpje toe. Daar aangekomen zag ik dat het compleet verschilde met de rest van Koh Phayam. De huis(jes)/hut(jes) waren anders, de mensen zagen er armer uit en er was meer afval. De kinderen waren heel vrolijk en lekker aan t spelen. Tot dat ze mij zagenkids ze riepen allemaal "helloooooo" en werden een beetje verlegen als ik wat terugzei. Ik bekeek de manier van leven en merktr op dat veel oudere mensen gewoon voor hun hutje zaten en vooe hun uit waren kijken. De kinderen speelde met alles wat ze konden vinden. Ik maakte een foto met de kids wat ze allemaal wel heel leuk vonden, vooral het terug kijken van de foto was een hele happening. Later ontmoete ik nog een duits stel in the village. Met hun had ik nog rondgelopen en vanaf het dorpje een pontjegeimproviseerd krakemikkig pondje gepakt. Het laatste stuk moesten we door het water lopen. Hierna was ik samen met de duitsers gezellig terug gelopen naar de bungalow. Na deze wandeling pakte ik de scooter om me duitse en finse vriend op te zoeken. Onderweg kwam ik ze tegen en toen gingen we samen op Buffalo Bay chillen. Dat was een erg mooi stuk strand in de vorm van een u. Het waterchillings met dirk en ville stond heel laag en we moesten wel 15 minuten lopen om eindelijk te kunnen zwemmen. We vonden tijdens het zwemmen een grote schelp. We pakte deze op en zagen ineens huh er zit iets in. We zagen tentakels en daarna twee ogen. Voordat we het wiste kwam er een octopus uit!! Super gaaf, een octupus in een schelp. octoWe waren helemaal enthousiast. Toen sprong de octapus uit de schelp en zwom weg en hij liet nog wat zwarte inkt achter. Na deze gave ervaring zijn we terug gegaan en gingen we avonds naar jam session of te wel live muziek. Het was hartstikke gezellig, ontmoete leuke mensen, dronk wat bier en luisterde naar de mooie muziek.

hornbillDe volgende ochtend werd al vroeg wakker door hard gekakel. Toen ging ik naar buitem en zag ik een stuk of 8 toekans. Super gave vogels met hun grote gele snavel! Koh Phayam stond ook bekend om de plek voor deze vogels, maar dit was de eerste keer dat ik ze zag. Het was ook zo mooi om te zien hoe ze vlogen. Ik dook hierna nog even me bed in. Wat uren later maakte ik een reisplanning en in de middag pakte ik de scooter om Koh Phayam verder te ontdekken. Ik reed naar het Noorden van het eiland en parkeerde daar me scooter. Ik liep een klein stukje door de jungle en zag bruine aapjes in de bomen kloteren. Super leuk om te zien maar lastig op de foto te krijgen door de zon en schaduw van de bomen. Ik liep verder en kwam op een mooi strand uit, het heette "Monkey Bay". Ik wilde in het mooiemonkey bay heldere water springen maar toen ik alles uit me zakken haalde kwam ik erachter dat ik ging scooter sleutel meer had. Ik dacht echt kak, dit meen je niet. Ik liep terug met de hoop dat de sleutel nog in me scooter zat. Maar helaas er zat geen sleutel in de scooter nu dacht ik nog meer kak en toen ben ik me zoektocht begonnen, ik liep me weg helemaal langzaam terug en keek tussen de bladeren, maar vond niks. Uiteindelijk kwam ik aan bij een receptie van een resort en daar was me sleutel afgegeven, ik was super blij en opgelucht. Ik sprong lekker in het water en zag op de terugweg weer toekans alleen dit keer nog dichterbij. Avonds ging ik met Dirk naar een buffet toe waar we onbeperkt konden eten. Het eten was heerlijk vooral de massaman currry was subliem. Later op de avond hadden we nog een groot kampvuur gemaakt op het strand en zagen we nog een gave vuurshow.

hornbill 2hornbill 3vuur koh phayam

Na wat uurtjes slaap zou ik eigenlijk weggaan in Koh Phayam maar ik besloot om nog een relaxe dag te blijven. De dag bestond uit foto's selecteren voor al me blogs en back ups maken, wandelen, zwemmen en heerlijk dutten in een hangmat.

De laatste ochtend stond ik vroeg op om nog een wandeling te maken naar een ander strand. Op dat strand was helemaal niemand. Het was een mooi rostachtig strand. Na een wandeling van zo twee uur besloot ik maar te gaan ontbijten en daarna me spullen te pakken. Ik zei daarna iedereen gedag en ging naar de pier. Daar wilde ik nog even me blog posten voordat ik om 3 uur naar Koh Lipe zou reizen. Ik had hem gepost en ging om iets voor twee me bootticket halen en toen vertelde ze dat de boot om 3 uur niet ging.. ik moest toen als een gek haastte, maar haalde de boot net.

Avonds rond 8 uur stapte ik in de bus naar Hat Yai. De comfi zone was ongeveer 0 want me knienen moest ik aan de zijkant van de stoel voor me houden en de hoofdleuning zat op nek niveau. Het was dus een heerlijke rit. 5 uur nachts kwam ik aan in Hat Yai, daar pakte ik eerst een bus toen een truck en nog een truck om uiteindelijk bij de speedboat te komen naar Koh Lipe.

Koh Lipe
heenreis boot lipeIk pakte de speedboot naar Koh Lipe. Voordat we er aankwamen maakte we nog een tussenstop op een super mooi onbewoond eiland. Hier zag ik de geweldig mooie blauwe zee die kristalhelder was. Het was een plaatje samen met het witte zand. Koh Phayam was mooi, maar dit overtrof het toch wel. Later kwam ik aan op Koh Lipe, gelijk zag ik wel de mooie zee en het strand maar ook meer drukte. Er lagen veel long tail boten en je zag een stuk meer mensen op het strand dan in Koh Phayam. Ik liep door de walking street van Koh Lipe en kwam twee duitsers tegen. Met hun verder gelopen en toen kwam ik aan bij mijn hostel "Art Garden". Ik kon in een tent verblijven want de bungalows waren te duur. Het hostel was super, er hing een relaxe sfeer en de eigenaar maakte schilderingen. In de middag ging ikeerste keer snorkelensunet koh lipeeven snorkelen zonder snorkel omdat die op waren. Alles ging goed met me oren en ik zag al wat vissen zwemmen. Op een gegeven moment was ik omsingeld door allemaal geel met zwarte visjes, super leuk was dat. Im de namiddag ging ik met de duitsers de zonsondergang bekijken en later op de avond hadden we heerlijk vers gevangen vis gegeten met uiteraard een heerlijk chang biertje aan de zee. We dronken nog wat en zagen een gave vuurshow van twee mensen die de vuurstok ook gewoon naar elkaar overgooide.

boot snorkelenDe volgende dag ging het dan echt beginnen me eerste snorkelen op een tropisch eiland. Ik ging mee met een snorkeltrip die het hostel had geregeld. De eigenaar ging zelf ook mee, wat wel handig was want hij wist alle mooie spots. Samen met drie finnen, vier duitsers en de eigenaar (die eigenlijk G heet) pakte we een long tail boot. We kwamen aan op een heel mooi wit strand en de zee was echt geweldig.zee tijdens snorkelen Het had allemaal verschillende kleuren van blauw, lichtblauw tot blauwgroen. Toen begon het ik deed me snorkel op en ging het water in, mijn eerste ervaring met snorkelen was een zee egel waar ik in stapte. Heerlijk begin dus, met wat pijn aan me voet vervolgde ik me snorkelweg. Toen stond ik echt versteld. Ik zag selfie snorkelzoveel mooi koraal in allerlei kleuren. Ik keek echt me ogen uit en binnen de korste keren was ik omsingeld door allemaal kleine visjes. Ik snorkelde verder en kon gewoon dertig tot viertig meter ver kijken en de bodem zien. Ik zag veel verschillende vissen van groot tot klein waar ik de naam niet allemaal van weet. Wel zag ik nog een mooie gele maanvis en een gave grote vis met een hele mooie blauwe huid. Na een beste tijd snorkelen ging ik maar weer is uit het water. Ook dit geen niet ongedeerd, in schamde een scherpe rots en zo was ook me linkervoet geraakt.

snorkelen 1snorkelen 3snorkelen 4

Hierna pakte we de boot verder en gingen we naar een ander prachtig eiland. We waren hier de enjge. Eerst lekker geluncht en toen het hele witte strand afgelopen. Het was zo heerlijk gevoel om over het strand te lopen en te genieten van het super mooie water en de omgeving. Het was echt een plaatje. Ook op dit eiland weer gesnorkeld, eerst zag ik niet zoveel koraal en vissen maar na een stuk zwemmen kwam het. Ook dit was weer zo mooi, ik kon dr geen genoeg van krijgen. Op een gegeven moment ging ik toch maar uit het water. Toen heb ik nog heerlijk met me benen in de zee gelegen lekker geontspand.

koh lipe 1longtailboat lipe

Vervolgens gingen we naar de derde snorkelspot. Hier zag ik wel 30 grote vissen allemaal bij elkaar zwemmen, dat was super gaaf. Ook zag ik hier de grootste en langste vis van de dag. Hij was lang, dun en had een lange puttige neus en je kon z'n tanden zien. Ik zwom er achter aan om heb vast te leggen met de geweldige gopro, het lukte een beetje maar op een gegeven moment moest ik me zwemwedstrijd staken.

barracudasnorkelen 6snorkelen 7

We gingen hierna naar de laatste snorkelspot van de dag. Deze was weer heel mooi, omdat ook de zon er heel goed opstond en het zo nog heldere was. Het koraal was eveneens prachtig hier en ook was koraal waar nemo in was verscholen. Nemo (de clownvis) laat zich niet zo makkelijk zien, dus ik moest de koraalplant aanraken/kietelen. Toen kwamen er allemaal nemootjes tevoorschijn. Dit was super leuk om te zien en een mooie laatste snorkel ervaring van een geweldige dag.

snorkelen 2snorkelen 5snorkelen

Avonds at ik nog wat met Marlin, een Zweedse en dronk ik nog gezellig een biertje met d'r om daarna uitgeteld en met mooie snorkelbeelden te gaan slapen.

chineesDe derde in Koh Lipe begon ik met me blog posten. Ik had om 12 uur afgesproken met David uit China, die had ik op de boot ontmoet (david is trouwens zijn nickname). Ik ging met hem voetballen op het strand. Na een tijdje te hebben gevoetbald zagen we een voetbalplein. Daar gingen we toen verder en binnen de kortste keren deden er drie thaise jongens mee. De stenen waar we op speelde waren alleen belachelijk warm, waardoor we t maar een half uur volhouden. Was ook heel handig om midden op de dag, met volle zon, op stenen, met blote voeten terondom het eiland voetballen. Later op de dag begon ik met mijn tocht, ik wilde om het hele eiland lopen en dan alleen via het strand. Al snel werd t moeilijk omdat ik over rotsen moest klimmen en deels door water. Met af en toe een mooie snorkel stop en foto stop, kwam ik op ongeveer de helft. Daarna ging ik maar lekker terug naar me tent voor een heerlijke koude douche. Avonds had ik weer afgesproken met Marlin, de zweedse. Met haar weer gegeten en later nog wat biertjes gedronken met haar en allemaal spanjaarden. Het was een vrij spaanse avond en wij besloten later nog maar later een drankje te doen in een bar, waar look a like jack sparrow werkte.

koh lipe 2koh lipe

gymDe laatste dag in Koh Lipe begon ik goed, ik ging namelijk fitnessen. Ik kwam aan bij OMG fitness gym, het was echt een geimproviseerde kleine buiten gym. Wel hadden ze alle apparaten/halters waarmee ik me hele lichaam kon trainen. Na een goede work out ging ik later op de dag verder met mijn wandeling rondom Koh Lipe. Toen waren er wel veel mee rotsen en op een gegeven moment zag ikbier koh lipe alleen nog maar rotsen, toen besloot ik maar om het rots klimmen te stoppen. Ik ging lekker op het terras zitten met het eerste tap biertje van de reis en me leesboek. Laten op de avond lekker bij de bar gezeten van me guesthouse en geluisterd naar de gitaarmuziek. Later kwam ook de whiskey op tafel en ik wilde het zonder ijs of water dus ik kreeg een espresso kopje als glas. Na wat sterke goede whiskey espresso sliep ik als een baby, haha. De volgende dag vetrok ik nog met een slapend hoofd naar Singapore.

Wist je dat:

• De eilanden van Thailand duurder zijn dan het binnenland
  • Er in Koh Phayam alleen electriciteit beschikbaar is tussen vijf en elf uur avonds
  • Ik op de eilanden alleen maar koude douches heb gehad
  • Toekans niet veel meer in het wild voorkomen

1. Tulsi:
    Hey lief Niekje,
    Super om al je blogs te lezen. Ik weet natuurlijk al een beetje wat je allemaal doet en meemaakt, maar met al die foto's erbij komt het toch een beetje extra tot leven. Ik ben blij dat je zo een super tijd hebt daar. En fijn dat je even heerlijk hebt kunnen uitrusten, chillen en snorkelen op deze droomeilanden.
    xxxxx
  2. Yvonne haase:
    27 februari 2015
    leuk om je verhalen te lezen wij hebben skri lanka gedaan inplaats van de eilanden in thailabd erg rustig en mooie strand
  3. Annette de Ronde:
    27 februari 2015
    Hoi Niek, het gaat goed met je zo te lezen. Wat mooi allemaal ben stiekem wel jaloers hoor! Geniet maar lekker het is je gegund. Liefs Annette de Ronde
  4. Teja en Chris:
    2 maart 2015
    Hoi lieve Niek, Twee prachtige eilandjes, heerlijk om even uit te rusten onder die mooie lucht en dat blauwe heldere water. Een goede keus, hoor! Wat geweldig om zo'n inktvis te zien en die toekans. Het is zo leuk om jouw verhalen te lezen, ze brengen ons weer even terug naar al die plekken .Bedankt! Ga lekker verder en geniet net zo van Maleisie"en Indonesie". Veel liefs van Teja en Chris.