One week in Bangkok

30 januari 2015 - Chiang Mai, Thailand

Sà wàt dee kràp

Aankomst Bangkok
Op 3 januari kwam ik vermoeid en wel aan in Bangkok. Tijdens de vlucht had ik super mooie uitzichten. Er zat wel een hyperactief, irritant Indiaas jongetje naast me. Na mijn backpack te hebben gepakt begon mijn tocht naar mijn hostel. Ik had verschillende mensen gevraagd hoe ik er het beste kom komen en die zeiden ga IMG_6235naar het station en pak dan de taxi, dus ik ging op naar het station. Daar aangekomen kreeg ik de tip om eerst de skytrain te pakken en dan de bus, dus dat deed ik. In de bus werd ik door een local geholpen waar ik eruit moest en een Brit liep zelfs met me mee naar m'n hostel. Erg vriendelijk was dat dus allemaal :). Tijdens deze rit viel het mij op dat Bangkok compleet verschilt met India. Het heeft een veel meer westerse uitstraling en ik zag ook veel mensen met smartphones.

Eerste echte dag in Bangkok
Ik pakte mijn rugzak en ging lopen richting de Golden Buddha. Ik had daar met Stein afgesproken. Hij was ook net aangekomen in Bangkok en we zouden samen de stad wat gaan verkennen. Ik liep langs de rivier en zag daar gelijk al veel grote gebouwen, maar daarnaast ook de typische thaise longtail boten. Op een gegeven moment werd ik aangesproken door een tuk tuk chaffeur. Deze probeerde me achteraf op te lichten omdat die me wel heel goedkoop naar de Golden Buddha kon brengen. Gelukkig trapte ik er niet in en stapte ik na 30 seconde weer uit de tuk tuk. Ik heb na dit spektakel de boot gepakt. Dat was echt leuk en verfrissend omdat het al tegen de 30 graden aan liep. Vanaf de boot kon je mooi wat tempels zien, zoals de Wat Arum. Ik stapte uit de boot en liep naar de Golden Buddha. Daar wasG0760951 het niet moeilijk om Stein te vinden, want er waren niet veel mensen van twee meter lang. Samen hebben we de buddha bekeken. Hij was wel echt bijzonder, omdat hij helemaal van echt goud is gemaakt. Geen goudplaat of iets, maar puur goud. Ook vond ik het tempelcomplex erg mooi, omdat het imposant was gebouwd. We gingen hierna maar gewoon wat lopen door Bangkok. We kwamen terecht aan de achterkant van Chinatown. Normaal gesproken zou het er heel druk zijn, maar de chinezen hadden nieuwjaarsvakantie. De chinezen vieren ook 3 maal per jaar nieuwjaar. Stein en ik besloten om de tuk tuk te pakken naar Chatuchak Weekend GOPR0967Market, de grootste markt van Thailand. We kwamen er aan en gingen eerst wat lunchen in een straat restaurantje daar. Ik had iets vegetarisch met aparte groentes. Geen idee wat het was, maar het was wel lekker. Toen liepen we de markt op, het was echt groot en overweldigend. Heel veel kraampjes met kleren, accessoires en souveniers. Dit was ook nog maar sectie 1 van de bijna 30. We liepen verder en keken onze ogen uit wat ze allemaal verkochten. Op een gegevenGOPR0982 moment raakte we verdwaald in de huisdierenafdeling. We bleven maar verschillende vissen zien en aquariums. Hierna zagen we nog meer dieren zoals slangen, kleine puppies, kittens, vogels en nog wel veel meer. Ook liep er iemand voorbij met twee hokken vol met blazende en kakkelende ganzen. Hele ervaring dus, SAM_9703zo'n diverse markt. Nadat we de uitgang hadden gevonden, dronken we even een pilsje in het park om bij te komen. We pakte de metro terug en stapte uit bij een halte waar dichtbij een skybar zou zitten. Daar wilde we avonds heen gaan, maar we gingen eerst nog wat eten. We kwamen ergens achteraf bij een lokale chinees. Hier zaten alleen maar lokale mensen, dus iedereen keek gek op toen wij binnen kwamen. Wel heerlijk gegeten. Ik had echt gefrituurde noodles (goed knapperig) met groentes. Hierna liepen we via allemaal kleine, smalle straatjes naar G0790992de skybar. We hadden er een heel gaaf uitzicht op de rivier en de eerste grote gebouwen van Bangkok. Het had een mooi effect om de verlichte hoge gebouwen te zien in combinatie met de rivier waarop af en toe nog verlichte (karoake) boten kwamen. We zagen nog een plek van een scene waar de Hangover part II is opgenomen en gingen toen weer terug naar het hostel.

Tweede dag Bangkok
In de ochtend was ik eerst naar Khao San Road (de backpackers straat) gelopen. Het was wel een aardige straat, met veel hostels, westerse restaurants, eet kraampjes, marktkraampjes met veel t-shirts en andere nep producten en om de haverklap iemand die je een pak wilt verkopen (welke idoot gaat er nou een pak kopen met 30 graden). Oh en wat nog wel leuk was, je kon gewoon je eigen neppe id, rijbewijs of wat dan ook laten maken. Al met al, wel een levendige straat maar wat mijn betreft iets te toeristisch en westers. Mijn hostel zat er dichtbij, maar dan wel in een iets relaxer straatje. Hierna had ik de boot gepakt, want ik ging de hele GOPR1003middag fietsen met een fietstour van co van kessel. Ik kreeg een mooie fiets met een mandje en volgde de tourguides op de fiets. Gelijk gingen we al allemaal smalle gezellige straatjes in. Je kon hier glimpen opvangen van hoe de locals aan het koken waren. We fietste verder en gingen dwars door Chinatown heen. Dat was wel een druk gebied met veel auto's en straat etenstentjes. We stopte nog bij een Chinees-Boedistische tempel, waar we o.a. te horen kregen dat er wordt gebid voor geld en geluk. Veel tempels zijn daarom ook goud aangekleed, omdat dit geld uitstraald. We vervolgde de fietstocht door meer kleine straatjes. We konden naar binnen kijken bij de locals om zo te zien hoe zij leven. Sommige hadden maar een kamertje waar alles was ingepropt. Ook fietste we langs de rivier. Daar zagen we een authentiek, hout, Thais huisje. Deze was heel oud en onze tourguide vertelde dat vroeger alle huizen zo waren. We pakte hierna de longtail boot om uit GOPR1020het centrum van Bangkok te komen. Het was echt leuk om voor het eerst op zo'n thaise lange boot te zitten. De boot vloog en suiste over het water en als we naar rechts en links keken zagen we nog meer thaise, houte huisjes op palen in het water staan. Je kreeg hierdoor een beetje een indruk hoe mensen kunnen wonen buiten het centrum. Sommige mensen hebben er ook een boot om hun voedsel en drinken mee te halen. Een iemand was wel heel creatief geweest. Deze thaise vrouw had van piepschuim een boot gemaakt. Na een hoop vissen te hebben gezien en gevoerd, gingen we weer aan land. Een locale thaise vrouw had voor iedereen uit de tour eten gemaakt en kwam telkens heel lief vragen of we nog meer rijst wilde. Het eten was echt heel smaakvol en het was veel! Hierna fietste we door de buitenwijken en natuur van Bangkok. Dit was echt een ervaring, want we zagen thaise woonwijken, die nog best een beetje lijken op de Nederlandse. Maar we zagen ook veel natuur. We reden langs rijstvelden en tussen palm- en bananenbomen door. We zagen mensen op het land werken. Een iemand stond padan te kappen met een kapmes en de andere man pakte het aan in een bootje en bond het vast. We zagen nog een andere tempel waar een hele grote zittende buddha in zat. Hierna pakte we de long tail boot terug. We zagen nog een soort van krokodil maar dan kleiner, ik weet alleen niet meer hoe het heet. Na een tocht van vijf uur zette we de fietsen weer terug. Het was erg leuk om het diverse Bangkok op deze manier te leren kennen. Ik zou avonds met Stein wat gaan eten, maar hij kon niet mijn kant opkomen omdat geen taxi chaffeur hem wilde meenemen. Ik ben toen SAM_9823zelf door China Town gelopen. Daar sprak ik met een lokale thaise kerel die een camera statief had. Later waren we samen foto's aan het maken van het drukke Chinatown met alle verlichte borden, verkeer en talloze etenstentjes. Daarna ging ik bij een druk straat tentje eten. De kok wokte mijn eten voor me met zelfs weleens een steekvlam van 3/4 meter. Later op de avond in mijn hostel ontmoete ik Paul. Hij kwam uit Canada en was net als ik hier alleen aan het backpacken. We raakte leuk in gesprek en besloten de volgende dag samen te gaan sightseenen.

Dag drie Bangkok
Met Paul pakte ik de bus om de Golden Mount te bezoeken. We moesten alleen lang wachten op de bus. Er stond hier in Bangkok ook niet aangeven hoelaat de bus komt en ook niet waar die heen gaat. Het enige wat er stond was welke bussen bij de bushalte stopte. Wij wisten in ieder geval wel dat lijn 15 de goede kant op ging. Ik at mijn doggybag rijst op en toen kwam de bus. De weg naar de Golden SAM_9841Mount was mooi. Je kwam de tempel binnen en moest toen nog verschillende trappen op om bij het uitzichtspunt te komen. Bovenaan had je de goude berg en eromheen een panoramisch uitzicht over Bangkok. Na de Goulden mount gingen we naar de marmer tempel. Dit was een van de gaafste tempels die ik had gezien. De architectuur was prachtig. Het was er niet zo toeristisch dus ik kon een SAM_9889paar mooie foto's maken.We gingen hierna naar Dusit Palace Park. In dit park had je eerst verschillende tentoonstellingen, zoals de fotografie collectie van de koning en de textiel collectie van de koniging. Ik moest een mooie sarong om (een soort jurk) want anders mocht ik niet naar binnen. Het park was erg goed onderhouden. Hierna gingen we naar de toeristische top attractie hier, namelijk vimanmek teak mansion. Dit is het grootste houte gebouw waarbij bij de bouw geen SAM_9863spijkers zijn gebruikt. We gingen hierna terug naar ons hostel omdat ik het geweldige idee had om teen slippers aan te doen. Alleen mijn tenen vonden dit niet zo leuk. We hebben het eind van middag lekker rustig in een parkje besteed. s' Avonds had Stein ons opgezocht en zijn we met z'n drieën gaan eten. Na het eten hadden we een biertje gehaald bij de 7/11 (winkel die 24 uur open is) en zijn we richting Khao San Road gelopen. Het was echt grappig om over die staat te lopen. s' Avonds is het er veel drukker en zitten alle cafeetjes en restaurantjes vol. We hebben lekker rondgekeken en hebben maar steeds het aanbod geweigerd van "boys do you wanna see ping pong". Ping pong is hier een ander woord voor cabaret wat ze in Praag gebruiken, oftewel stripclub. Na een gezellige avond ben ik voldaan mijn kleine kamer ingedoken.

Dag vier Bangkok
Ik ging een dagje alleen sightseeing doen omdat Stein studie had en Paul naar Ayutthaya was. Ik liep richting the Grand Palace & Wat Phra Kaew. Onderweg kocht ik voor de derde keer een kokosnoot bij dezelfde vrouw. Ik bleef maar zeggen tegen d'r: "do you remember me?" en zij bleef maar herhalen: "30 bath". Nouja, ze zou best blij met me zijn geweest. Op de weg kwam ik een markt tegen en dit bleek later de bekende Amulet Market te zijn. Het was wel amuserend om te zien hoe alle locals daar met een klein loepje de amuletten aan het bekijken waren en hoe ze onderhandelde in hun taal. Ik kwam bij het Grand Palace aan. Daar werd ik een belachelijk lelijke en wijde broek gezet. Maar met een korte broek mocht je niet naar binnen. Eenmaal binnen stond ik wel versteld. Eerst zag ik Wat Phra Kaew, wat door de Thaise mensen als de belangrijkste tempel wordt gezien. In deze tempel staat een kleine goud jade (lijkt op smaragd groen) buddha. Ik genoot zelf heel erg van de architectuur van de tempel en van de gebouwen en beelden. De daken, de pilaren,de kleuren, de inkepingen, alles was zo mooi. Het is dan wel extreem toeristisch, maar je moet het gezien hebben. Het paleis zelf vond ik ook een imposant gebouw, maar vond ik minder uitstraling hebben dan de tempel. Wel was het gaaf om de troonhal te zien.

SAM_9951SAM_9947SAM_9954

Hierna vervolgede ik mijn weg naar Wat Pho, daar ligt de grootste op zijn zijliggende Buddha. De Buddha was echt inmens. Hierna had ik flinke honger, dus ik ging wat lunchen waarna ik verder ging met de boot naar Wat Arum. Deze tempel was uniek, omdat het bestond uit meerdere soorten pilaren en in het midden stond de langste GOPR1113en de grootste. Deze pilaren zijn gemaakt van chinees porselein. Ook weer uniek was dat dus, het was helaas voor een groot deel onder constructie dus ik kon niet alles perfect zien. Wel zag je mooi het verschil tussen het opgeknapte en het oude. De grootste pilaar heb ik ook beklommen. Het waren wel echt hoge traptreden, maar bovenop had je weer een mooi uitzicht met de zon die onderging. Hierna heb ik nog de flower market bezocht. Dit was een markt in een grote fabriekshal waar ze voornamelijk offeringsbloemen verkochten. Hierna ging ik terug naar het hostel. Daar had ik met Paul afgesproken en we gingen samen in een vega restaurant eten. Daarna deed ik mijn eerste eigen was. Nouja ik gaf het af. Toen kwamen we twee andere Candezen tegen en hebben we samen een biertje gedronken.

Dag vijf Floating Market & Bangkok
We werden wat later opgehaald omdat de minivan vertraging had opgelopen door chinezen die geen engels spraken. Dus wat later dan gepland reden we weg in een regenachtig Bangkok. Toen we de boot wilden pakken naar de floating market ging het ineens keihard regenen, dus we wachtte maar even. Later bracht de boot ons naar de market. Hier zagen we bootjes die allemaal spullen verkochtte van alle G0881172soorten groenten en fruit tot aan hoedjes. Ik had alleen meer boten verwacht die goederen zouden verkopen, maar dat kan natuurlijk gelegen hebben aan de regen. Paul en ik aten noodle soup van een bootje, wat wel echt lekker was. Om deze floating market stonden wel allemaal toeristische kraampjes, wat ik wel zonde vond. Ik had me er iets meer bij voorgesteld, ook bijvoorbeeld een groter stuk water want nu was het eigenlijk een redelijk smal stuk van zo 300 meter lang. Na twee uur daar GOPR1174te hebben rondgelopen gingen we terug met de mini van naar ons hostel. We aten een heerlijk Indiase lunch, waar we wel 45 min op moesten wachten. Maarja goed eten kost even. In de avond kwam Stein weer naar ons toe en zijn we weer gaan eten. Ik had een heerlijke mango lasagne schotel, echt top, zoals ook op de kaart stomd "yummie yummie". Hierna gingen we uit in Bangkok. Eerst hadden we de boot nog gepakt naar Asiathiqu. Dat was een soort van winkelcentrum met allemaal kleine winkeltjes en boetiekjes en veel leuke en gezellige lichtjes. De bootttocht SAM_0006erheen was wel echt leuk, duurde bijna een half uur en je zag mooi een verlicht Bangkok samen met de rivier. Bij Asiathique hebben we even rondgelopen en wat gedronken en daarna in een volgepropte boot naar de metro vanaf waar we naar het uitgaanscentrum gingen. Eenmaal daar, zijn wel lekker rondgelopen en werd ik toch wel weer vaak aangesproken door Thaise vrouwen. Deze vrouwen wilden me allemaal graag masseren. Zonder een massage zijn we naar Above 11 gegaan, dat is een skybar op de 33 verdieping van een gebouw. We kwamen daar aan en je had SAM_0050 - Copywel echt een gaaf uitzicht. Je zag alle hoge gebouwen, de rivier op de achtergrond en beneden het verkeer. Je had niet een heel ver uitzicht door alle hoge gebouwen, maar toch vond ik het een gave ervaring. We dronken er lekker wat en zijn een paar uur later weggegaan. Hier in Bangkok was het trouwens ook gewoon normaal om een biertje te kopen bij de 7/11 en dan over straat te lopen, dus dat hebben we vaker gedaan, want he ik blijf toch op een budget backpackreis. Naar een mooie nacht kwamen Paul en ik weer aan in ons hostel en gingen we een paar uur slaap pakken.

Laatste dag Bangkok
Na wat te hebben uitgeslapen en de backpack weer te hebben ingepakt ging ik samen met Stein en Paul nog naar het National Museum. Daar hadden we nog interessante informatie gelezen over de Thaise geschiedenis en genoten van de architectuur van het museum. Na nog wat lekkere pad thai te hebben gegeten ging ik helaas toch maar het leuke, gezellige en diverse Bangkok verlaten.

SAM_0070SAM_0059

Wist je dat:

• Taxi's hier goedkoper zijn dan tuk tuk chaffeurs.
  • Bier hier over het algemeen duurder is dan een hoofdgerecht
  • Het Chang bier kan hier wisselende alcoholpercentages hebben van tussen de 4 en de 8%
  • Dat je kan afdingen tot de helft wat ze vragen, als je meer naar beneden gaat zijn de Thaise mensen beledigd
  • Taxi chaffeurs weten soms de weg niet of willen de weg niet kennen in Bangkok
  • Het verkeer in Bangkok heel druk is, maar er bijna nooit wordt getoeterd
  • Als je een man bent zeg je na alles wat je zegt kráp en een vrouw zegt ká, dit wordt gedaan om beleefd te zijn.

1. Maaike bergman:
    30 januari 2015
    Hoi Niek,
    Joep heeft net je hele verhaal voorgelezen. Het klinkt alsof je een leuke tijd hebt daar!!
    Hartstikke mooi.

Groet,
    Maaike
  2. Margriet:
    30 januari 2015
    Ha reiziger, zo te zien vermaak je je prima op reis. Ik krijg zien om ook weer eens naar Thailand af te reizen. Mocht je nog eens worden aangesproken door een aardige Thaise dame voor een massage, dan geen "nee" zeggen en lekker onderhandelen over de prijs. De Thai zijn echte meesters wat betreft masseren. Geniet van het lekkere eten daar en ik verheug me alweer op je volgende verslag!
  3. Yvonne haase:
    31 januari 2015
    ja leuk hoor ik zie dat je ervan geniet je moet altijd over prijzen verhandelen want je blijft toerist ik ken alles waar je geweest bent en ik vind zon markt niet te geloven wat ze daar verkopen en aan jouw willen verkopen dat wordt je rugzak 5 x zo groot succes verder en je zit liever in de warmte als hier in de kou en sneeuw wij hebben rolf en ik skri kanka geboekt voor 20 april zit je dan nog ergens of moet je terug van indonesie veel plezier en succes gewensd yan je zwitsere tante uit chur yvonne groetjes
  4. W.hipke:
    9 februari 2015
    alweer zo"n fantastisch verhaal genieten,genieten, en nog eens genieten .Wij zijn wat laat met reageren onze computer gaf de geest maar nu zijn we er weer. Prachtige voortzetting en tot jullie
    volgende bericht gr van hier
  5. John Spieker:
    26 februari 2015
    Niek,
    Zojuist je 3e verslag gelezen. Bangkok moet een bijzondere ervaring zijn geweest. Ik vond het boeiend om te lezen en soms best ook leerzaam. Ik heb vroeger ook tafeltennis gespeeld, deze vorm van ping pong was mij niet bekend.
    Ik pak even iets te drinken en dan op naar je volgende verslag. Prachtige foto's trouwens ook.