Westers Singapore, historisch Melaka & cultuur divers Kuala Lumpur

9 maart 2015 - Parapat, Indonesië

Singapore
Na een lange reis van bijna 30 uur kwam ik uitgeteld aan bij mijn hostel in Singapore. De reis duurde langer omdat we ook drie keer de grens over gingen. De bus was wel heerlijk met brede stoelen en veel beenruimte. Ik kon dus af en toe wel een uurtje slapen. Mijn eerste beeld van Singapore was Westers, grote gebouwen en alles is gestructureerd. Mensen wachten netjes op de stoplichten, die soms minuten lang duren. Aangekomen in mijn hostel maakte ik met iedereen kennis en deed ik m'n spullen in de slaapzaal. Toen ik Singapore wilde ingaan kreeg ik een biertje aangeboden. Ik dacht op een lege maag is dat niet zo handig, maar nam hem natuurlijk wel aan. Later bleek het ook nog eens een zwaar biertje te zijn van 8%. Gelukkig vond ik daarna snel eten in het dure Singapore.

Ik had nog een deel van de middag en avond en besloot allereerst om Little India te bekijken, de Indiase wijk van Singapore. Deze wijk leek een beetje op India, maar was zeker niet hetzelfde. Ik zag veel Indiërs lopen en rook af en toe de wel bekende Indiase geuren. Ik ging nog een Indiaas winkelcentrum in waar ik snel weer uitrende. Het was er zo druk, het leek wel of alles gratis was. Hierna was ik nog naar een mooie SAM_1350Hindu tempel gegaan. Hier kuste de mensen ook de grond om te bidden en goden te bedanken. Rondom de tempel was wel weer even net zo druk als in India. Er waren allemaal winkeltjes waar ze goedkope spullen hadden. Na little India liep ik meer richting een Arabisch gedeelte van Singapore. Daar zag ik een gave moskee, die heel mooi in verhouding stond met een leuk klein straatje SAM_1381waar palmbomen stonden en verschillende restaurantjes. Ik zag een hoop kleine leuke straatjes, waarvan de een heel kleurrijk was met gekleurde kozijnen en er was ook veel graffiti. Hierna ging ik op zoek naar wat eten. Ik wilde iets goedkoop eten en na even lopen zag ik een smal eet/drink kraampje. Daar SAM_1398hadden ze volgens de kranten artikels die er hingen de beste en goedkoopse thee van Singapore. Het kraampje zat er al jaren, zelfs voor de oorlog nog en het was een begrip onder de locals. Ik ging er zitten en de thee was inderdaad erg lekker. Ik at er nog een curry puf en epok epok potato bij en dat was mijn avond eten. Tijdens het eten sprak met wat mensen uit Singapore, die me nog wat tips gaven. Na het eten kon ik uitgeteld van de reis en het lopen lekker een douche pakken en mijn bed in duiken.

G1883067De volgende dag ben ik samen met Diego uit Chili door Singapore gelopen. Eerst hadden we de straat gezien met alle shopping malls. We genoten vooral van alle hoge gebouwen en keken naar alle dure merken die er te vinden waren. Hierna pakte we de metro om naar Marina Bay te gaan. Hier waren we nog meer onder de indruk van alle hoogbouw. We liepen om de bay heen en zagen toen ook de leeuw,G1903080 het symbool van Singapore. We vervolgde onze weg naar Marina Bay Sands Hotel, het grootste, duurste en hoogste hotel van Singapore. Het was erg indrukwekkend omdat het hotel bestaat uit drie torens en het dak is een schip dat alle torens verbind. We zagen de shopping mall en liepen naar het casino, het G1913089op een na grooste casino van Zuid-Oost Azië. Het was een gaaf casino met 4 verdiepingen en we moesten toch een gokje wagen met roulette. Natuurlijk verloren we, maar we waren wel echt in de buurt. Daarna zijn we naar Chinatown gegaan. Daar waren we lang op zoek naar eten, omdat er zoveel keus was. Uiteindelijk hebben we oesters gegeten. Ik heb daarna een free walking tour gedaan doorG1943101 Chinatown. Het was erg interresant en leuk om wat meer informatie te krijgen. De tourguide was wel echt een kopie van Mr. Chow van de Hangover film. Hij lachte ook op dezelfde manier. Na de tour ben ik weer terug gegaan naar het Marina Bay Sands hotel. Ik kreeg het zelfs voor elkaar om gratis boven te komen en zo G1953108op 57e verdieping te kunnen genieten van het uitzicht op heel Singapore en de zee. Het was echt een geweldig uitzicht, super mooi. Hierna ben ik nog door de Marina Bay Gardens gelopen. Later op de avond zag ik nog een hele gave licht en water show. Ze projecteerde zelfs gezichten op het water dat opgestuwd werd en op de achtergrond zag je alle skyscrapers die verlicht waren. Dit had een heel mooi effect. Na de lichtshow te hebben gezien ging ik uitgeput terug naar mijn hostel.

SAM_1427SAM_1469SAM_1465

De laatste halve dag in Singapore besteedde ik met het posten van mijn blog en door in een lekker restaurant te eten in het Arabische gedeelte. Daarna pakte ik in de middag de bus naar Melaka.

Melaka
Na heerlijke rit in een massage stoel kwam ik uitgerust 's avonds aan in Melaka. Ik pakte een taxi en bracht mijn spullen naar het hostel. Daarna ben ik naar een gezellige bar gegaan, waar ik andere leuke backpackers ontmoette.

De volgende dag heb ik met wat Britten gesproken over Sumatra en met hun het duurste ontbijt gegeten. We hadden dan wel een hele vis, groentes en kip (alleen voor de britten, ik ben nog steeds een vega die vis eet). En we moesten 10 euro SAM_1507p.p. betalen, dus of we waren opgelicht of het was gewoon duur. Later deed ik mijn was. Hierna pakte ik een fiets en ging ik fietsen naar het busstation. Het was eigenlijk een leuke fietsroute omdat ik iets zag van Melaka. Ik fietste door allemaal leuke houten woonwijkjes en zag nog een 1,5 meter grote monitor lizard. Bij het busstation was nog een bazaar waar ze allerlei neppe spullenSAM_1517 verkochten. Later ontmoette ik nog een Amerikaan die bizar goed was in origami. Hierna zag ik nog Dutch Square, waar ook het Stadhuys is gevestigd. Melaka was vroeger namelijk in handen van Nederland, omdat dit een belangrijke handelspost was. De architectuur van het Stadhuys was vergelijkbaar met die van Nederland. Na dit roze plein te hebben gezien zag ik Francesuis church. Ik vond vooral de buitenkant erg mooi. Hierna pakte ik even een lekker kopje koffie in een smal gezellig straatje naast de rivier. Later in de middag ging ik met een aantalG2003136 mensen van het hostel naar een Medicene bar. Ik dacht in eerste instante oh we gaan biertjes drinken, maar daar aangekomen bleken het Chinese medicijn drankjes te zijn. Ik kreeg een gek drankje wat er voor zou zorgen dat je vrolijk werd. Ik dronk het op maar merkte er denk ik niks van, haha. Hierna aten we gezellig Indiaas Maleisisch. Erg lekker, het was een goede massala dosa. We speelde in het hostel nog wat (kaart)spellen omdat het buiten goed hard regende. Later trotseerde we de regen toch en gingen we naar de bar om nog een aantal pilsjes te drinken. We vierden om 12 uur Chinees nieuwjaar. De gekke bar eigenaar had een fire cracker opgehangen in zijn bar en die stak die ook aan om 12 uur, wat resulteerde in een hoop sensatie. Het vuurwerk hierna was niet zoveel als ik verwachtte (misschien kwam dit door het weer), maar toch zag ik wat mooie potjes en de vuurwerkmatten. Chinesen geloven trouwens dat als ze heel veel geluid maken ze een beter nieuwjaar krijgen, omdat het de boze geesten verjaagt. Daarom houden ze ook zo van de fire crackers.

G2023145De laatste dag in Melaka besteedde ik met een echte free walking tour. Ik kreeg samen met de groep wat goede informatie over de historie en de belangrijkste gebouwen van de stad. Ik zag o.a. de wel bekende Dutch Church, waar nog graven liggen van veel Nederlanders. Ik kon het nog lezen, maar het was wel geschreven in oud Nederlands. Ook de Chinese tempel was een bijzondereG2033147 ervaring, omdat deze helemaal was bezet door alle Chinezen van Meleka. Na de tour at ik nog wat lekker Indiaas eten op een bananenblad en daarna ging ik wandelen door de kleine straatjes. Tegen het eind van de middag pakte ik de bus naar Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisië.

Kuala Lumpur
Avonds kwam ik aan in Kuala Lumpur. Ik pakte hier twee soortgelijke metro's en kwam toen aan bij mijn hostel. Tijdens de metro rit zag ik al dat Kuala Lumpur erg Westers is. Toen ik dichter bij mijn hostel kwam, zag ik ook veel vervallen huisjes en mensen slapen op straat. Bij mijn hostel legde ik mijn spullen in de dorm en ging ik naar de Travel Hub rooftopbar. Het was een gave bar, die nog in de bouw was. De barman was Nederlands en ik had een gezellige avond met hem en ik at nog wat met allemaal buitenlandse studenten. Op een gegeven moment werd ik vriendelijk gevraagd om de bar te verlaten want hij wilde sluiten, dus toen dook ik ook maar mijn bed in.

SAM_1568De volgende ochtend ontmoette ik Simon, die net als ik bezig was om mooie foto's te maken met zijn nieuwe spiegelreflex camera. Hij hield ook van wandelen, dus we besloten een mooie route te lopen en veel fotos te maken. Allereerst liepen we door Chinatown. Daar kwamen we door de beroemde Pentaling street waar je serieus alles nep kon kopen. Van horloges tot aan shirts en van pennen tot aan tassen. Ik kocht er een lonely planet voor Indonesië. Geen idee of die nep was, maar hij was in ieder geval goedkoop. Hierna liepen we door naar alle historische gebouwen die om het onafhankelijkheidsplein staan. We zagen er wat gave architectuur en een mooieG2053162 kloktoren en besloten om voor de volgende dag een free walking tour te doen door het historische hart van Kuala Lumpur. We vervolgende onze weg naar de botanische tuinen. Eerst aten we nog wat streetfood op een klein marktje met de locals. Bij de Gardens hadden we mooi uitzicht op de KL tower en de beroemde Patronas Towers. We genoten hiervan en van de levendige kleurrijke tuin met alle bloemen, planten en vlinders.

SAM_1590SAM_1610SAM_1613

Op de weg terug van de tuinen zagen we nog het oude stationsgebouw en wat andere mooi vormgegeven gebouwen. Ik laadde toen mijn camerabatterij op en toen SAM_1632gingen we richting de Patronas Towers lopen. We zagen eerst nog een gek stadium, wat misschien wel een cricket stadion was en kwamen toen terecht bij de grote shopping streets en malls. Hier was ik voor het eerst echt opgelicht. Ik kocht namelijk voor heel weinig geld een USB-stick en een micro SD kaart, maar later in het hotel bleken ze allebei nep te zijn. Gelukkig waren ze maar vijf euro :). SAM_1643Daarna gingen Simon en ik een winkelcentrum binnen en zagen we een optreden van Chinese mensen. Het was natuurlijk nog Chinees nieuwjaar. We zagen mensen verkleed als leeuwen dansen op pilaren en ze maakte vooral heel veel kabaal. We genoten van de hele happening en gingen op zoek naar wat streetfood G2083192en wat bier. We vonden dit uiteindelijk en gingen toen in het park zitten met uitzicht op de Patronas Towers. We zagen de torens in daglicht, tijdens de zonsondergang en in de nacht toen ze verlicht waren. We maakte een hoop foto's en zagen toen nog een hele gave waterlichtshow voor de towers. Er kwamen allemaal gekleurde stralen uit het water, dat heel mooi synschroom liep met de afgespeelde muziek. Daarna zijn we weer terug gelopen naar ons hostel. Uitgeteld en wel kwamen we rond half elf weer aan bij ons hostel, en we hadden de hele dag alleen maar gelopen! We dronken nog gezellig wat biertjes en gingen toen uitgeteld slapen.

SAM_1669SAM_1677SAM_1695

De volgende dag gingen we al vroeg terug naar het historische hart van Kuala Lumpur, omdat onze free walking tour rond 9 uur zou starten. Het was een erg interessante tour, waarin we meer over de stad en zijn geschiedenis te weten zijn gekomen. Wat ik ook altijd zo leuk vind aan dit soort tours is dat ze je op plekken brengen waar je normaal gesproken niet komt. Door de tour wisten we waar de eerste shopping street was in Kuala Lumpur en kregen we de kans om het theater van binnen te zien en stonden we op een balkon met een mooi uitzicht op het onafhankelijkheidsveld. Daar kan je normaal gesproken niet eens komen.

Na de tour pakte we maar de metro omdat onze voeten en benen wel wat moe waren van de dag ervoor. We gingen naar Little India. Daar at ik het gekste Indiase eten ooit. Ik at een roti met banaan en een roti met ei omdat ze niet begrepen dat ik alleen groenten wilde.. We zagen wat typische Indiase restaurantjes en winkeltjes en vervolgde toen onze weg naar een Chinese tempel op de heuvel. GelukkigSAM_1741 kregen we een lift op een scooter om bij de tempel te komen, want het was goed steil omhoog. Bij de tempel was het super maar dan ook super druk! Natuurlijk nog steeds door Chinees Nieuwjaar. De tempel zelf was erg mooi, groot en de Chinese architectuur was erg gaaf. We liepen naar binnen en daar zagen we allemaal optredens. Dansacts, maar ook acrobaten en een Chinese goochelaar. Hierna bezochte we de tempel en maakte we foto's van de vele lampions. We kwamen nog een standbeeld van het jaar van de aap tegen en gingen toen naar een Hindoe tempel.

G2123220SAM_1750SAM_1782

Deze tempel was aardig om te zien, maar niet heel bijzonder. We bewonderde hierna nog de archictectuur van het Royal museum en aten toen 's avonds lekker duur hij het Hard Rock restaurant (maar het was wel lekker). We liepen weer terug naar het hostel. Op de terugweg naar mijn hostel kocht ik mijn eerste nep Breitling horloge. Ik had goed gezocht en deze leek mij de beste. Hierna pakte we lekker een biertje in de gave rooftopbar en gingen we de foto's bekijken. In de late avond moest Simon helaas weer gaan en toen ben ik ook relatief snel mijn bed ingedoken.

De volgende ochtend haalde ik mijn busticket naar de Cameron Highlands. Daarna besloot ik om nog het Noorden van het stadscentrum te bekijken. Daar had je nog oude authentieke houten huisjes die ik maar al te graag fotografeerde. Ook kwam ik hier langs allemaal eet kraampjes en een vis en groente en fruit markt.

SAM_1823SAM_1828SAM_1829

SAM_1831Op een gegeven moment kwam ik uit bij een mooie Sikh tempel (dat is een geloof wat ze helemaal in het Noordelijkste puntje van India hebben). Toen ik binnenkwam werd mijn haar bedekt met een doek en ging ik een lift in. Ik kwam een grote kamer waar een man achter een goud en glinsterd bureau zat. Ik leefde me in in de goddienst en knielde ook voor deze man en pakte met twee handen een SAM_1834suikerklont op. Dit hoorde allemaal bij het ritueel. Hierna werd ik door de mensen uitgenodigd om te eten, dus ik deed dat ook maar. Het was prima Indiaas eten en ik praatte met de mensen over de religie, over India en over reizen. Zo zie je maar hoe het kan lopen als je een tempel in gaat. Ik ging hierna terug om aan mijn Skype avond te beginnen, die uiteindelijk van 5 uur 's avonds tot 2 uur 's nachts duurde. Tussendoor had ik wel een pauze om avond eten te eten. Ik at toen wat streetfood met een Nederlander. Na veel leuke en gezellige Skype gesprekken pakte ik een paar uurtjes slaap om de volgende ochtend vroeg naar de Cameron Highlands te gaan.

Wist je dat:

• 78% van de mensen in Singapore Chinees is
  • Singapore 5 miljoen inwoners heeft
  • Je 50.000 dollar moet betalen als je een auto wil rijden in Singapore
  • Dat je 1000 dollar moet betalen als je je afval laat vallen op straat
  • De Patronas Towers de hoogste identieke gebouwen van de wereld zijn en het op vijf na hoogste enkele gebouw van de wereld
  • Een biertje in de supermarkt in singapore mimimaal zo een 4 euro kost
  • De overheid in Singapore alle straat eet tenten in Singapore controleert en dat zo alles veilig is
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Yvonne haase:
    10 maart 2015
    leuk jouw verhalen te lezen niek ik kan er van meepraten dat singapore duur en hoge genouwen de straten zijn er zo schoon laat niks vallen krijg je boete ook zoals je schrijft leuk dat je leuke mensen ontmoet dat is het voordeel van hostels mde een weet dit de andere iets anders met mij ok ik hoop 20 april naar skri lanka te gaan met stokken'gr. yvonne suces verder
  2. Willyhipke:
    11 maart 2015
    Hoi Niek,

Leuk om dit allemaal weer te lezen.
    De ouders van een vriendin van mij Sanny komen uit indonesie
    Ga jij ook de Bedoeis bezoeken had Ivar hun zoon ze dacht vanuit Jakarta gedaan en de 1000 Islands ook vanuit Jakarta ?
    Misschien kom je daar helemaal niet in de buurt hoor maar omdat ze volgens hem de moeite weaard waren schrijf ik je het even
    Nog heel veel plezier en gefeliciteerd vandaag met je vader veel groetjes Otto en Willy
  3. W.hipke:
    14 maart 2015
    Weer een fantastisch verslag toen ik 14 jaar geleden in China op rondreis was medio september, net na de aanslag van de twin towels in New York werd ik ook steeds verrast door het vele vuurwerk wat dagelijks om je heen knalt je waant je iedere dag in weer een nieuw jaar prachtig.! Wat mij verbaast is dat je nooit klaagt over je maag want het eten daar is vaak heel apart. Voor de prijzen van een biertje wordtl je beslist niet snel dronken .Het klimaat daar maakt je erg dorstig veel plezier verder en vooral een goede reis groeten van allemaal uit zevenaar
  4. Joren Krijgsman:
    16 maart 2015
    Hey Niek,

Weer met veel plezier je blog gelezen mooie avonturen maak je daar mee man. Ben erg jaloers en zodra je terug bent in Nederlands mag je met de locals hier lekker een biertje drinken en vertellen over je mooi avonturen tijdens je rijs :P

Heel veel plezier in Indonesië geniet er van

Joren
  5. Teja en Chris:
    16 maart 2015
    Hoi Niek, Net je blog gelezen, we hadden een week geen computer. Nu is er een nieuwe en kunnen we je weer volgen. Wat een energie heb je gestoken in vooral Kuala Lumpur! Na 5 Volle dagen Singapore vonden we Malakka nog wel leuk vanwege de historische band met Nederland. Maar Weer een grote stad was teveel. UIt je verhalen blijkt dat er in Kuala Lumpur veel meer te zien is dan wij dachten.Dat hebben we allemaal gemist, omdat de rust van de Cameron Highlands ons meer aantrok. Ik ben benieuwd hoe je het daar vindt. Je zit al op Java hoorden we van Cor. Het gaat snel. Veel plezier verder. liefs van Teja en Chris.
  6. Niek:
    19 maart 2015
    Dankje wel Willy voor het zeggen.
    Helaas had ik toen Jakarta al weer verlaten, maar heb het even gecheckt en de 1000 island zien dr mooi uit. Ik ga wel naar andere eilanden op Java, namelijk de karimunjawa eilanden. Ook super mooi, google maar even. Bedoeis kon ik niet vinden. Wat is dit?